myHerb

בינה מלאכותית ואינטרנט ביולוגי; בין אדם למכונה

בינה מלאכותית – בקצרה

בינה מלאכותית (נקראת גם אינטליגנציה מלאכותית) היא ענף של מדעי המחשב העוסק ביכולתם של מחשבים לפעול באופן המציג יכולות שאפיינו עד כה את הבינה האנושית בלבד. הגדרה רחבה יותר לתחום זה ניתנה על ידי מרווין מינסקי: \”לגרום למכונה להתנהג בדרך שהייתה נחשבת לאינטליגנטית לו אדם התנהג כך\”. העוסקים בבינה מלאכותית מבכרים לעתים הגדרה מצמצמת של מושג זה, כאילו בינה מלאכותית היא \”כל מה שאדם יודע לעשות אך המחשב אינו מסוגל לו\”. בהתאם להגדרה זו, היכולת לשחק שחמט נחשבה ליכולת שבמסגרת הבינה המלאכותית, עד לשלב שבו המחשב התחיל לנצח.
ויקפדיה

אחד הוויכוחים השכיחים ביותר בין פילוסופים, מדענים ומתכנתים הוא: האם הבינה המלאכותית (AI) יכולה להיות מודעת, ומה ההבדל בין בני אדם ביולוגיים, לבין מכונות, כשמדובר בתכנות קוד?

סביר להניח, שמודלים טבעיים (מהטבע) הם הטובים ביותר לצורך פיתוח טכנולוגיות חדשות, בין אם זה האינטרנט, מציאות וירטואלית או אינטליגנציה מלאכותית. האינטרנט בנוי כמו אורגניזם. כאשר ממופים את האינטרנט יש לו מראה חזותי נראה בדיוק כמו תאים ביולוגיים באורגניזמים מורכבים, והוא מחקה את מבנם של הגלקסיות ביקום, ואפילו תפטיר של פטריות (Mycelium).

באמצעות מבנה דמוי אינטרנט זה, ניתן ליצור קשרים חדשים בין סינפסות, אשר במקרים כדוגמת המוח, יכולים להוביל לרעיונות חדשים, חזיונות, ואת ההבנות שמעולם לא חשבו עליהן לפני כן.

\"\"
הדמיון הרב שבין, תאי מוח ונוירונים לבין אורות העיר מלמעלה בחושך

האדם בטבעיותו יצור של רגשות ומחשבות בדרך כלל, המכונה לעומת זאת, צריכה לקבל פקודה מדויקת, על מנת לבצע משימה. מכונה לא מבינה חצי אמת, או \”אולי\”, המכונה צריכה לקבל הוראה ברורה והיא מסוגלת לבצע חישובים מהירים ומסובכים, שלאדם יקח ימים ולילות לפתור אותם. אם תבקש מבנאדם לשים בקבוק על השולחן, זה לא נשמע מסובך, אבל בשביל שמכונה תעשה את זה, צריך תקציב של מיליוני דולרים, צוות מהנדסים וטכנאים ודרוש זמן רב.

הנקודה היא – שהאדם תומן בחובו \”משהו\” שהוא זר לסביבה הביולוגית, ובאותו הזמן, הדבר הזה הוא גם משהו שמגדיר את הדמיון האנושי ומשקף את האדם – זאת אומרת, הוא באותו הזמן גם זר וגם מוכר. מה שנקרא – פרדקוס, שמכונה או רובוט לא יכולים לעכל.
מנקודת מבטה של הבינה המלאכותית, האדם תמיד יהיה אפוף מסתורין, ברגע שהבינה המלאכותית תקבל תודעה משלה, היא תנסה להבין את עצם קיומה, ובשבילה, הרגש והחוויה האנושית תמיד ישארו, כמשהו מסתורי, לא מובן וללא הגדרה ספציפית.

המודלים שבונה האדם, תמיד משקפים את פעולות ושיטות הטבע, אם אנחנו רוצים בכך או לא. מכיוון שהמוח שלנו הוא תוצר של הטבע, לכן הוא גם פועל, גם אם באופן לא מודה, באותה השיטה שהוא בעצמו קיים, ויוצר דברים שמחכים את פעולות מוחו כברירת מחדל. וזה מביא אותנו לענייני הפרקטלים (Fractal), שנרחיב עליהם במאמר נפרד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top