ההרצאה הבאה הוקלטה בתכנית הפופולרית TEDx, למרות שנמחקה וצונזרה, היא מובאת כאן בתרגום לעברית. בהרצאה גרהם הנקוק מדבר על היסטוריית צמחים שמאניים, ארכאולוגיה מסתורית של ציורים פסיכדליים או בלתי רגילים ולא מוסברת עד כה, תופעה שהתרחשה בכל העולם בתקופה מסוימת.

גרהאם מספר על חוויות האיוואסקה שלו באמזונס של פרו והמלחמה על התודעה, שמתרחשת כעת.

ההרצאה המצונזרת תורגמה לעברית ע”י אהרון לוין (תרגום בלעדי ל- myHerb). וניתן לצפות בהרצאה בשפה האנגלית ביוטיוב.

זה הולך להיות מעניין והנה אנחנו מתחילים:

קרה משהו, סוג של פנייה אל התודעה לפני פחות מ- 100,000 שנה, לפני פחות מ- 40,000 שנה, כשהפכנו ליצורים סמליים לחלוטין. והשינוי הגדול הזה הוא צעד החשוב ביותר בהתפתחות ההתנהגותית של האנושות, והיא קשורה באופן ישיר להופעתה של אמנות הסלעים והמערות, שכללו הירוגליפים מוזרים, שחוזרים על עצמם בכל רחבי העולם, ציורים של חצי אדם וחצי חייה, או ציורים של ישויות מוזרות וצורות גאומטריות, בעיקר ספירלות. זוהי אמנות מסתורית שנצפתה בכל רחבי העולם.

במהלך 30 השנים האחרונות, מחקרים שהובילו על ידי פרופסור דייוויד לואיס-וויליאמס באוניברסיטת וויטווטרסרנד (Witwatersrand University) בדרום אפריקה, ורבים אחרים, הציעו אפשרות מסקרנת ורדיקלית, והיא – שהשינוי בתודעה הופעל בגלל מפגשי אבותינו עם צמחים שגורמים לחזיונות, בתחילתו של השמאניזם באנושות.

אמנות המערות – ומצבי תודעה משתנים

אם תנתחו את אמנות המערות – בלי להיכנס לפרטי פרטים – אבל יש כל כך הרבה פרטים שמבהירים שזו הייתה אמנות שבאה לידי ביטוי בעקבות מצבי תודעה משתנים, של חזיונות. נראה שצמחים וכלים אחרים כמו פטריות פסילוסיבין קשורות ישירות לשינוי הפתאומי והקיצוני הזה בהיסטוריה האנושית.

אז כדי לבדוק את האפשרות הזו כשהתעניינתי בתעלומה זו, טסתי לאמזונס, שם קיימות כיום תרבויות שמאניות ששרדו, ובג’ונגל הם שותים את החליטה החזיונית החזקה: האיאהואסקה, כאשר החומר הפעיל בה הוא דימתיל-טריפטמין (DMT) אשר למעשה מקיים קשר הדוק עם הפילוסיבין ברמה המולקולרית, מבחינת המבנה – הם כל כך דומים.

לא ניתן להפעיל את ה- DMT דרך הקיבה מכיוון שהמבנה שלו מתפרק – כשאנחנו נתקלים בו במערב, אנשים צורכים אותו בעישון בדרך כלל. יש אנזים בבטנו בשם Mono-aminoxydase שלא מאפשר ל- DMT להיספג בקיבה. אבל באמזונס, האוכלוסיה המקומית קיבלה תשובה לבעיה זו, הם אומרים באופן חד וברור, שאלו הרוחות שלימדו אותם איך להכין את המשקה הזה (איוואסקה).

ה- DMT בצורתו כתבשיל האיאהואסקה מכיל עלים מצמח שהם מכנים צ’קרונה באמזונס והם מערבבים אותו יחד עם הגפן. ומתוך 150,000 מיני צמחים המוכרים למדע וכמות המינים השונים של הצמחים והעצים באמזונס, רק הצמח הספציפי הזה הוא זה שמכיל “מעכב מונואמינוקסידאז”, שמכבה את האנזים בבטן ומאפשר ל- DMT להספג בקיבה – כשהשניים מעורבבים יחדיו ומבושלים במים –  הם נספגים ועוברים היישר אל המוח ולוקחים אותנו למסע של ארבע שעות אל תחומים יוצאי דופן, טוען גרהאם.

ואז גרהאם שתה את האיוואסקה…

עכשיו, זו לא בדיחה לשתות איוואסקה. לחליטת ההאייוואסקה יש טעם גס ומגעיל – ממש ממש מחריד וריח איום ונורא, ואחרי ששתית את הספל שלך תוך 45 דקות תמצא את עצמך במצב של – או שאתה מזיע, מרגיש בחילה . ויתכן שאתה תקיא, או שלשול – וכל אדם מגיב אחרת. אז אתם יודעים, זו לא תכנית אידאלית לבילוי.

ואני רוצה להוסיף – שאני לא חושב שאף אחד מהפסיכדלים צריך לשמש לבילוי. יש להם משימה הרבה יותר רצינית וחשובה לאנושות. אז אנחנו לא עושים את זה בשביל הכיף, אבל מה מושך אנשים שוב ושוב לאיואסקה כדי לחוות את החוויה הזו? ואכן צריך לכבד את ההשפעות הבלתי רגילות שלהם ברמת התודעה.

הציורים של השמאן פבלו אמרינגו בצבעים רוויים ועשירים, אלו הם חזיונות מדהימים שחווה והוא משחזר אותן

ואחת מההשפעות הללו קשורה ליצירתיות, ואנחנו יכולים לראות את הדחף הקוסמוגני (Cosmogenic) היצירתי של ההאייוואסקה בציוריהם של איוואסקה שמאנים מפרו, כמו הציורים של השמאן פבלו אמרינגו בצבעים רוויים ועשירים, אלו הם חזיונות מדהימים שחווה והוא משחזר אותן. והדחף היצירתי הזה התפשט גם לאמנים מערביים – אמנים מערביים רבים עתה הושפעו עמוק מהאיוואסקה, מציירים גם את חזיונותיהם, משתפים ויוצרים קהילות.

וכפי שמראים ציורים אלה, חוויה אוניברסאלית ייחודית להאייוואסקה היא – המפגש עם ישויות אינטליגנטיות לכאורה שמתקשרות איתנו טלפתית. עכשיו, אני לא טוען בצורה כזו או על אופן קיומם של ישויות אלה במציאות שאנו פוגשים, פשוט באופן פנומנולוגי, אלו ישויות שאנשים שונים מדווחים ומתארים את אותן הישויות באופן דומה להפליא, נתקלים בהם בכל רחבי העולם בחוויית האיוואסקה.

“רוח האם של הפלנטה (האקולוגיה הפלנטרית עצמה חיה), נראה שהיא מתעניינת בנו באופן אישי וישיר לכל אדם בנפרד”

ולעתים קרובות ביותר, רוחה של האיוואסקה עצמה, “אמא איוואסקה”, שהיא מרפאת – ולמרות שהיא סוג של רוח האם של הפלנטה (האקולוגיה הפלנטרית עצמה חיה), נראה שהיא מתעניינת בנו באופן אישי וישיר לכל אדם בנפרד – לרפא את מחלותינו, היא רוצה שנהיה הכי טובים שאנחנו יכולים להיות, לתקן טעויות ושגיאות בהתנהגות שלנו, שעשויים להוביל אותנו לדרך הלא נכונה. וזו אולי הסיבה – וזה סיפור שלא ניתן לספר – האיוואסקה הצליחה בצורה מדהימה לרפא התמכרויות מזיקות לסמים קשים כמו הרואין וקוקאין.

בעוד ז’אק, ממרפאת טאקוויסי בפרו ומביא מכורים להרואין וקוקאין לקליניקה למשך חודש, נותן להם שתיים-עשרה סבבים של איוואסקה, והם נפגשים עם רוח ההאייוואסקה במהלך אותם חוויות, שמובילות אותם לא לרצות לקחת הרואין וקוקאין יותר, יותר ממחציתם זונחים את ההתמכרות הקשה והם חופשיים לחלוטין מהתמכרותם ולעולם לא חוזרים אליה ואף לחלקם אין להם תסמיני גמילה.

ואותה עבודת ריפוי מדהימה נעשתה בקנדה על ידי ד”ר גאבור מאטה, עד שממשלת קנדה התערבה והפסיקה את תרגול הריפוי שלו בטענה שהאייוואסקה עצמה היא סם לא חוקי.

לשים קץ להתמכרות של 26 שנה

עכשיו, יש לי ניסיון אישי בעניין. לא הייתי מכור להרואין או לקוקאין, אבל היה לי הרגל משמעותי לקנאביס, ללא הפסקה לתקופה של 24 שנה. וזה התחיל בלעשן ג’וינטים ואז באופן טבעי התחלתי לאדות אותו, אבל האמת הבסיסית היא שבמשך 24 שנה הייתי מסטול באופן קבוע – ונהניתי להיות מסטול, והרגשתי שזה עזר לי בעבודתי כסופר, אולי בשלב מסוים זה עזר.

אבל כשנתקלתי לראשונה באייוואסקה, הייתי כבר מעשן קנאביס כבר 16 שנה. וכמעט מיד, ההאייוואסקה התחילה למסור לי מסרים שזה כבר לא משרת אותי, וזה מוביל אותי להתנהג בדרכים שליליות ולא בריאותיות כלפי אחרים. כמובן שהתעלמתי מההודעות הללו במשך שנים על גבי שנים וחזרתי להיות מסטול 16 שעות ביממה.

אבל ההתנהגות השלילית שהודגשה על ידי האייוואסקה הלכה והחמירה – אני לא רוצה ללכלך על הקנאביס ואני מאמין, שזכותו הריבונית של כל מבוגר לבחור לעשן קנאביס אם הם רוצים לעשות זאת.

אבל אני חושב שעשיתי שימוש יתר, שהגזמתי עם זה, לא השתמשתי בזה באחריות. הפכתי להיות יותר ויותר פרנואידי, קנאי, רכושני, חשדן, הייתי נתון לזעם לא הגיוני, לעתים קרובות הפכתי את חיי בת זוגתי האהוב סנטה לסבל.

קיבלתי את הבעיטה הכי לא יאמנת על ידי רוח איוואסקה – הועבר אלי מסר חזק

כשירדתי למפגש הקבוע שלי עם האייוואסקה באוקטובר 2011 באמזונס, קיבלתי את הבעיטה הכי לא יאמנת על ידי רוח האיוואסקה. הועבר אלי מסר סופי, זה היה סוג של סקירת חיי. כנראה לא סתם האיוואסקה נקראת ‘גפן המתים’. היא הראתה לי את מותי, והראתה לי איך אני אמות – ומה שמצפה לי אחרי המוות – אם אני לא אתקן את הטעויות שעשיתי בחיי, שזה יהיה דבר רע מאוד עבורי – ובעצם, האיוואסקה, פשוטו כמשמעו, לקחה אותי לגיהינום, והגיהנום הזה היה קצת כמו “הגיהינום” הזה שצויר על ידי Hieronymus Bosch, מקום נורא באמת וקצת דומה למקום שהמצרים הקדמונים כינו “היכל הדין”, שם נשמותינו נשקלות על הכף בנוכחות האל כנגד נוצת האמת והצדק של ההרמוניה הקוסמית.

והראו לי שהדרך בה הלכתי – הזלזול שלי בקנאביס וההתנהגות הקשורה אליו – תוביל אותי להימצא בפסק הדין, וכי אני עלול להתמודד עם סבל בעולם שמעבר למוות.

לכן, אולי לא במפתיע, כשחזרתי לאנגליה מאוחר יותר באוקטובר 2011 ויתרתי על קנאביס ומעולם לא עישנתי אותו זה מאז. למעשה, שוב אני מדבר באופן אישי בלבד, ללא התנגדות לשימוש של אחרים בקנאביס, זה כמו אבן שהוסרה מגבי. אני משוחרר בדרכים מדהימות, רחוק מלהשפיע על היצירתיות הספרותיות שלי, אני מוצא את עצמי כותב בצורה הרבה יותר פרודוקטיבית, הרבה יותר יצירתית, הרבה יותר ממוקד והרבה יותר יעיל.

התחלתי להיות מסוגל להתייחס לאותם היבטים שליליים בהתנהגות שלי שהקנאביס חשף, ובתקווה להפוך את עצמי – וזה תהליך ארוך – לאדם בריא יותר, אוהב יותר, חיובי יותר. וכל הטרנספורמציה הזו – זו באמת הייתה טרנספורמציה אישית עבורי – אשר התאפשרה בגלל המפגש הזה עם המוות שהעניקה לי “אמא איוואסקה”.

זה מוביל אותי לשאול, מה זה מוות? המדע המטריאליסטי שלנו מצמצם את הכל לחומר, המדע המטריאליסטי במערב אומר שאנחנו סתם בשר, אנחנו רק הגוף שלנו. אז כשהמוח מת, זה סוף התודעה, אין חיים אחרי המוות, אין נשמה; אנחנו רק נרקבים ונעלמים. למעשה, מדענים כנים רבים צריכים להודות שהתודעה היא התעלומה הגדולה ביותר של המדע ושאנחנו לא יודעים בדיוק איך זה עובד.

המוח מעורב בזה בדרך כלשהי, אך איננו בטוחים כיצד. יכול להיות שהמוח מייצר תודעה כמו שגנרטור מייצר חשמל, אם אתה אוחז בפרדיגמה ההיא, כמובן שאתה לא יכול להאמין בחיים שאחרי המוות, כאשר התודעה הגנרטור נשבר, התודעה נעלמת. אבל באותה מידה יתכן שהקשר – ושום דבר במדעי המוח לא פוסל זאת – שהקשר הוא יותר כמו הקשר של אות הטלוויזיה לממיר הטלוויזיה, ובמקרה זה, כשממיר הטלוויזיה נשבר, כמובן אות הטלוויזיה ממשיך לזרום.

עץ החיים ודימתיל-טריפטמין (DMT)

וזו הפרדיגמה של כל המסורות הרוחניות, שאנחנו נשמות המתגלמות באופן זמני בצורות הפיזיות הללו, כדי ללמוד, לצמוח ולהתפתח. ובאמת, אם אנו רוצים לדעת עוד על התעלומה הזו, האנשים האחרונים שעלינו לשאול הם המדענים הרדוקציוניסטיים המטריאליסטיים; אין להם מה לומר בעניין בכלל.

מעניין ש”עץ החיים” המצרי העתיק זוהה לאחרונה כ- Acacia nilotica המכיל כמויות יחסית גבוהות של DMT, דימתיל-טריפטמין, אותו המרכיב הפעיל שנמצא באייוואסקה.

בחברה שלנו, אם אנו רוצים להעליב מישהו, אנו קוראים להם “חולם בהקיץ”. בחברות עתיקות נותנים לו כבוד. והקמנו מנגנוני ענק של בירוקרטיות חמושות שיפלשו לפרטיותנו, מי ישבור לנו את הדלתות, מי יעצור אותנו, מי ישלח אותנו לכלא – לפעמים למשך שנים – בגלל שיש לנו אפילו כמויות קטנות של פסילוסיבין, או חומרים כמו DMT בין אם בצורתו לעישון ואו כתבשיל האייוואסקה.

ובכל זאת, באופן אירוני, DMT הוא, אנו יודעים כעת, הורמון טבעי במוח, לכולנו יש אותו בגופנו ושתפקידו לא נודע מפעת חוסר מחקר. זה לא כאילו שהחברה שלנו מתנגדת באופן עקרוני למצבי תודעה משתנים, אני מתכוון, מיליארדים של רווח נוצר על ידי הברית הלא-קדושה של פסיכיאטרים וה- “ביג פארמה” בהפקת יתר של מרשמים לתרופות כדי כביכול לשלוט בתסמונות כמו דיכאון או הפרעת קשב אצל בני נוער.

לחברה שלנו יש רומן או יחסי אהבה עם אלכוהול

יש לנו רומן או יחסי אהבה עם אלכוהול בחברה שלנו; אנו מפארים את הסם המשעמם ביותר הזה למרות ההשלכות האיומות שלו, לעיתים קרובות. וכמובן שאנחנו אוהבים את הממריצים שלנו, את התה שלנו, את הקפה שלנו, את משקאות האנרגיה שלנו, את הסוכר ותעשייה עצומה בנויה סביב חומרים אלה, שמוערכים בגלל האופן בו הם משנים את התודעה.

אך המשותף לכל מצבי התודעה המורשים הוא שאף אחד מהם אינו סותר או מתנגש עם המצב התודעתי הבסיסי המוערך על ידי החברה שלנו, אשר הייתי מכנה את המצב התודעתי הזה, בהילוך “פותר הבעיות”, שהוא טוב עבור היבטים ארציים יותר של המדע. זה טוב ללוחמה, זה טוב למסחר, זה טוב לפוליטיקה, אבל אני חושב שכולם מבינים שההבטחה של חברה המבוססת בצורה מונופוליסטית על הבסיס התודעתי הנוכחי הוכחה כריקה.

ושהמודל הזה כבר לא עובד – שהוא שבור לחלוטין בכל מובן שרק אפשר לתאר. ובדחיפות עלינו למצוא משהו שיחליף אותו, את הבעיות האדירות של הזיהום הגלובלי שנבעו מהמרדף היחידני אחר הרווח, זוועות ההתפשטות הגרעינית, הרעב – מיליונים בכל לילה הולכים לישון ברעב, אנו אפילו לא יכולים לפתור את הבעיה הזו, למרות המצב התודעתי – הערנות והפתרונות שלנו.

ותראו מה קורה באמזונס, ריאות כדור הארץ שלנו, הבית היקר הזה של המגוון הביולוגי. יער הגשם העתיק נחתך ומוחלף בחוות שעועית סויה כדי להאכיל את הבקר כדי שכולנו נהנה מהמבורגרים. רק מצב תודעה גלובלי מטורף באמת יכול לאפשר תועבה שכזו להתרחש.

יכולנו לפתור את בעיית האמזונס לנצח; כל התקציבים האלו יכלו לפצות את תושבי האמזונס כך שלעולם לא יהיה צורך לכרות אף עץ בודד, לעסוק בגינון ולשמור על המשאב המדהים ההוא.

אך איננו יכולים לקבל את ההחלטה כקהילה עולמית. אנו יכולים להוציא אינספור מיליארדים על לוחמה, על שנאה, על פחד, על חשד, על חלוקה, אך איננו יכולים לאחד את המאמץ הקולקטיבי להציל את ריאותיו של כדור הארץ שלנו. וזו אולי הסיבה ששמאנים מאמזונס מפעילים כעת פעילות של שליחות.

כששאלתי שמאנים על מחלת המערב, הם אומרים די בפשטות:

“אתם ניתקתם את הקשר שלכם עם רוח הטבע. עד שלא תתחברו מחדש לרוח ותעשו זאת בקרוב, אחרת אתם הולכים להפיל את כל בית הקלפים סביב ראשכם – שלכם ושלנו.”

ובצדק או שלא בצדק, הם מאמינים כי אייוואסקה היא התרופה לאותה מחלה. ורבים כעת נקראים לאמזונס לשתות איוואסקה, ושמאנים של איאהואסקה מסתובבים ברחבי המערב ומציעים את החליטה – לעתים קרובות מתחת לרדאר, לעתים קרובות בסיכון אישי – כדי להביא לשינוי תודעתי.

ונכון שהמסר של איוואסקה, המסר האוניברסלי, הוא על טבעם הקדוש, הקסום, המופלא, היקר לאין שיעור של החיים בכדור הארץ. ותלות הדדית בין תחומים חומריים ורוחניים, ואי אפשר לעבוד עם איוואסקה לאורך זמן מבלי שתושפע עמוקות מהמסר הזה. ובל נשכח האייוואסקה אינה לבד, שהיא חלק ממערכת עולמית עתיקה של השינוי התודעתי הממוקד, הזהיר והאחראי.

“עץ החיים” המופיע בהרבה תרבויות קדומות מכיל DMT. יש לנו את כל התרבויות הגלובליות של שמאניזם ששרדו, ובנושא זה מצב תודעתי שנועד לעזור לנו למצוא איזון, הרמוניה ולהישאר מודע למה שאנו אמורים לבצע על פני כדור הארץ בזמן שאנו שקועים בחומר שהוא מיסוד רוחני, המכוון לצמיחתה ולשלמותה של הנשמה, מסע שעשוי לחזור למקורו של מה שהפך אותנו להיות אנושיים מלכתחילה.

הזכות הריבונית שכל גבר או אישה בוגרים יחליטו על התודעה של עצמם

ואני עומד כאן ומבקש את הזכות “הכבדה” של חופש הביטוי ולקרוא ולדרוש זכות נוספת שתכירו בה; וזו הזכות הריבונית שכל גבר או אישה בוגרים יחליטו על התודעה של עצמם. קיימת מלחמה על התודעה בחברה שלנו, ואם לנו כמבוגרים אסור לקבל החלטות ריבוניות לגבי מה לחוות עם התודעה שלנו ללא פגיעה בזולת, כולל ההחלטות להשתמש בצמחים חזיוניים קדומים וקדושים באחריות, אז איננו יכולים לטעון לחופש בשום צורה, וזה חסר תועלת שהחברה שלנו תכפה את צורת הדמוקרטיה על אחרים בזמן שאנו מזינים את הריקבון הזה בלב החברה, ואנחנו לא מאפשרים חופש אינדיבידואלי ברמת התודעה.

יכול להיות שאנו מכחישים לעצמנו ומעקבים את הצעד החיוני הבא בהתפתחות שלנו בכך שאנו מאפשרים למצב העניינים הנוכחי להמשיך.