myHerb

טקסונומיה של אשליה

טקסונומיה של אשליה

טקסונומיה של אשליה

טקסונומיה של אשליה: מכיוון שחשוב להתייחס לסגנונות שונים של הבנה ביחד. ההשלכות האוריסטיות של זה, הן להבין בדיוק כיצד משנים את החולות, שעליהם מונח המבנה האונטולוגי של החשיבה המערבית. הנקודה היא, לתכנת מחדש את הציוויליזציה, משום שההשלכות הרעילות ברורות כעת לכולם.

אשליית המטריאליזם

אשליית המטריאליזם / החומריות, שהתפוררה לחלוטין. הרעיון כי העולם החומרי היה אמיתי, המשיך כחקירה של הטבע עוד מפרמנידס ועד תחילת המאה ה -20. למעשה, כל ההיסטוריה של המעורבות האנושית באינטלקט – במודל האינטלקטואלי המופשט של החומר, פחות או יותר מוצג בתפיסה: מוצק, מתמיד, בעל מיקום מוגדר. כלומר, זה נשאר במקום שבו שמת את זה, וכשאתה מסתכל שם שוב זה שם, דברים כאלה. עכשיו, אחד הסודות המלוכלכים ביותר של הציוויליזציה המערבית הוא במדע הליבה, שהוא הפיזיקה. החקירה של החומר נדחפה כעת לקיצוניות כזו, שהחומר השיל את פניו המוכרות בקלות והפך למשהו הרבה יותר קל, תלוי הרבה יותר בנוכחותו של הצופה, הרבה פחות ניתן להבחנה והגדרה במרחב ובזמן, משהו הרבה יותר דומה למהות של מחשבה, מאשר התפיסה המוכרת של החומר.

אשליות אונטולוגיות

עוד אחת ממשפחות האשליות הגדולות הן אשליות אונטולוגיות. אשליות של מצבי ההוויה, אשר לעתים עשויים לבוא לידי ביטוי במציאות ולעתים לא. עב\”מים, ביגפוט, מעגלי תבואה, כל התופעה של תופעות הפולטרגייסט ודברים כאלה – אשליות אונטולוגיות. והן מעניינות מאוד, אפשר להקדיש להן זמן רב, כי יש אשליות אונטולוגיות רבות ומתמשכות, בסנסוריות האנושית עוד מימי קדם. כמו מלאכים, אלפים, שדים, פיות וכו\’. ויש אשליות אונטולוגיות שנראות קשורות איכשהו למודלים המתפתחים של המוח הקבוצתי. עב\”מים הם דוגמה מובהקת. אני מתכוון, מלבד העובדה שאנשים ראו לפעמים דברים מוזרים בשמים, ארכיטיפ העב\”מים פורץ בסוף שנות ה- 40 בתודעה האנושית. ונרחיב על כך במאמר נפרד.

\"\"

אשליות פסיכדליות

אשליות פסיכדליות, שוב מדובר בקטגוריה שקשורה אך שונה מאשליות אונטולוגיות אלו. על ידי \”אשליה\” אני מתכוון לכך, שאלה קונפליקטים בין תופעות עם בסיס סובייקטיבי לכאורה. ומשקיף רציונאלי שמניח שיש כמות כפולה של עמימות. רוב המציאות היא אשליה, זה רק שאנחנו אדיבים ומנומסים, שאנחנו לא מצביעים על זה. למעשה, אנחנו עוברים דרך נתיב נתונים דק מאוד דרך העולם ואת רוב מה שאנחנו מניחים, ללא ספק, יש לנו ראיות מועטות מאוד.

כלומר, משהו פשוט כמו: הר אוורסט הוא ההר הגבוה ביותר בעולם. ובכן, קודם כל מעט מאוד אנשים ראו אותו בעיניהם. אני ראיתי אותו, ומפני שצפיתי בו ממרחק של כ -500 קילומטר, הוא נראה די קטן והעדות שלי, לגבי אם זה  ההר הגבוה ביותר בעולם, לא יהיה אמין כלל, וחוץ מזה, מה זה אומר בכלל ואיך לעזאזל ניתן להבין את זה? אני מתכוון, הנה יש לנו הר אחד בהרי ההימלאיה ועוד הר אחד בבוליביה ואתה אומר לי שאתה יודע מהו ההר הגבוה ביותר? זה חייב להישען על קבוצה שלמה של הנחות והשארות מוזרות הנשענות על נתונים אפילו יותר מצמררים. וזו רק שאלה של ההר הגבוה ביותר בעולם.

מה שחשוב במשפחת האשליות הפסיכדלית הוא שהיא מניעה את כל סוגיית האשליה למרכז הבמה, משום שהיא מראה לנו, שסלע ההנחה של ה\”התפיסה הרגילה\” הוא למעשה לא כ\”כ פשוט. אי-שם במסתורין חילוף החומרים בגוף האדם. והמודע, מה הקשר שלו למוח? הוא מושפע בצורה מרהיבה, על ידי גירוי של המוח הפיזי על ידי נוירוטרנסמיטרים, מסוגים שונים. עבודתו של דר\’ אלכסנדר שולגין הראתה כי ניתן לקחת מולקולה שלגמרי אינה פעילה, ולהזיז אטום אחד למקום אחר, ובכך להפוך אותה למולקולה פעילה. הזזת אטום אחד במוח, ואתה, מזיז את ההרים הנמצאים במרחק של 500 ק\”מ מהמקום שבו הם שכנו. הוא טוען שהמוח הוא כלי מוזר למדי. הוא סוג של ססגוניות של חילוף החומרים. משחק בין אור למוח, מין אשליה. חזיון, תעתועים.

אשליה פילוסופית

אשליה פילוסופית / אשליה דתית. זה הרעיון כי על ידי פנייה ישירה לאינטואיציה אנחנו יכולים איכשהו להשיג אחיזה באמת. כמו הרעיון שאנחנו יכולים להשיג אחיזה באמת בעזרת סיבה או ניסוי. כשנשאלת השאלה \”אבל האם זאת האמת?\”  פירושו של דבר, שיש מחלוקת גדולה כאשר ניתן לשאול שאלה כזאת, מפני שזה אומר שאתה מבין עכשיו שאתה כבר לא פיה בעולם שכולו אמת, אלא אתה הם בעצם קוף עם מוח מלא דייסה, שמנסה למיין, לחשב ולהבין, מה בדיוק הולך מולך. \”אמיתי מספיק\” הוא מה שאנחנו כנראה צריכים להשלים אתו בינתיים.

אשליית השפה

האמת הלשונית, או האמת של השפה והאשליות שהשפה טווה בנו. מישהו חכם מאוד פעם אמר \”השפה הומצאה כדי שאנשים יוכלו לשקר\”. במילים אחרות, זה נותן לך אפשרות לערפל את המציאות. כאשר מישהו אומר \”למה עשית את זה?\” ובכן, ברירת המחדל תהיה \”אני לא עשיתי את זה!\” זה, אתה, חשבת שאני עשיתי את זה. מה שחשבת שראית, לא באמת נכון. במילים אחרות, אני מניח, עורכי הדין הם כנראה האנשים שעשו את העבודה הכי טובה עם השפה, ומאחוריהם, פוליטיקאים, והפוטנציאל האמתי של השפה, למעשה, היה לרומם ולאחד את הקהילה. אך מטרה זו נבגדה לטובת ייצור אשליה – אידאולוגיות, מוצרים אידיאולוגיים אשר לאחר מכן יכלו להיות משווקים בקרב העם, כדי להפיץ בלבול. פסיכדלים משקפים על תחום זה, משום שהם מותחים, ממיסים ומפרמטים מחדש את ייצור אשליות השפה בתרבות.

שפה ונסיעה למרחקים / טריפים

קיים דמיון מוזר בין פסיכדלים, לטיולים, במיוחד רחוקים. ואני מניח שאנשים רבים יסכימו לקרוא לזה מסע, אחרת לא היינו קוראים לזה \”טריפ\”.

הנסיעה / מסע מראה לך את תורת היחסות של התרבות, ומה שבאמת קורה כאשר אתה נע מרחקים גדולים, אתה מבין, שאתה עובר מתחום שפה אחד לתחום אחר לחלוטין. אנחנו לא חושבים על זה ככה, אבל זה בעצם מה שקורה. לעולם לא תוכל לראות את הג\’ונגל של האמזונס, אם תשמור על בועת ההנחות הלשוניות של המקום שממנו התחלת. כל מקום אשר יהיה, ישמור סודות ממך. עניין מסקרן לגבי השפה היא כמו כל הכלים היא מעצבת את המשתמש שלה בדרכים שאינן מחשידות, עד שכבר מאוחר מדי. למשל, הדרך שבה התרבות המערבית אובססיבי לחלוטין ליחסי אובייקטיבי – סובייקטיבי. זהו הבסיס של המדע שלנו, לפוליטיקה. כל הדברים האלה באים מתוך יחסי סובייקטיבי-אובייקטיבי, שהם היבט של השפה.

אמיתי או אמיתי מספיק

מישהו אמר לי שהלכתי רחוק מדי. וזה שעשע אותי, כי הכוונה ל- \”רחוק\” ממה?. זה לא שיש איזה מקום שבו אנשים עם זקנים אפורים, במעילים לבנים, נוטים להדליק את להבות המציאות. אין מציאות. יש רק אנשים שיודעים את זה ואנשים שאינם מודעים לכך, ולכן, עוברים מניפולציה מצד אותם אנשים אשר מודעים לכך. זה אמיתי! או – אמיתי מספיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר:

 לקבלת עדכונים בלעדיים.

myHerb at MIROVERSE
Join myHerb community at Slack
myHerb community at Slack
monday.com partner with myHerb
Ad
AD
Click to access the login or register cheese
Scroll to Top

האתר משתמש ב- Cookies כדי לשפר את חווית הגלישה שלך. יש לקרוא ולאשר את תנאי השימוש וכתב הויתור.

הע”י לחיצה על “אני מסכים” אתם מאשרים כי קראתם ואתם מסכימים לתנאי השימוש וכתב הויתור. המשך הגלישה באתר והשימוש בעוגיות מהווה את הסכמתכם. אם אינכם קראתם ואינכם מאשרים את תנאי השימוש וכתב הויתור עליכם לצאת מן האתר.

ברוכים הבאים

myHerb Newsletter

אנו ממליצים לכם להצטרף לניוזלטר שלנו, לקבלת עדכונים חמים ובלעדיים היישר לתיבת האימייל שלכם.

*אנחנו מתנגדים לספאם.
*באפשרותכם לבטל את ההרשמה בכל עת.