myHerb

נוירוביולוגיה של הצמח: איך עצים הם כמו בני אדם

נוירוביולוגיה של הצמח: איך עצים הם כמו בני אדם

נוירוביולוגיה של הצמח: איך עצים הם כמו בני אדם

יש לנו הרבה יותר במשותף עם עצים ממה שחשבנו. העניין לא נשמע כזה מוזר, בזמן שתחום הנוירוביולוגיה הצמחית נמצא בשיתוף פעולה הולך וגדל עם תחומים אחרים, הקשורים לטבע ולבינת הצומח. מחקרים אלה מניעים מדענים וקהילות רוחניות, לבחון מחדש את היקף התקשורת וההתאמה הנמצאים בטבע.

מנקודת מבט רוחנית, הצמחים יכולים להיחשב כבני הברית האולטימטיביים של בני האדם. כפי שכל צורות החיים הם חלק ממערכת אקולוגית רוחנית, שבה החומר והרוח קיימים יחד. בתוך דו-קיום זה, הסביבה היא חלק בלתי נפרד מניהול חיים הרמוניים ומאוזנים. המדע רק מתחיל להדהד את מה שעמים וילידים, \”מחבקי עצים\”, שאמאנים ומורים רוחניים כבר אומרים במשך זמן רב מאוד: יש לנו הרבה יותר במשותף עם חברינו הצמחים. יותר ממה שחשבנו פעם.

האם להיות רגיש יותר לרגשות של הצמח זה המפתח להסתגלות בעתיד? ובכן, עפ\”י תיעוד מדעי לצמחים יש חושים בדיוק כמו לבני אדם ולבעלי חיים. הודות לשימוש בנוירוביולוגיה של הצמחים באנלוגיות אנושיות, אנו יכולים להתחיל להבין, כיצד הצמחים חווים חושים. לדברי פרופ \’סטפנו מנקוסו, שמוביל את המעבדה הבינלאומית לנוירוביולוגיה של הצמח באוניברסיטת פלורנס, \”הצמחים רגישים הרבה יותר מבעלי החיים\”. הוא גילה כי לשורש של צמח יש את היכולת לזהות 20 פרמטרים פיזיקליים וכימיים שונים, כולל: כוח הכבידה, אור, שדה מגנטי, פתוגנים ועוד.

לצמחים יש גנים הדומים לאלה שבמערכת העצבים של בעלי החיים. חלבונים ספציפיים, אשר הוכחו כבעלי תפקידים מוגדרים בתפקוד העצבי, ובזמן שהם אינם בדיוק אותו דבר כמו אלה שנמצאו בבעלי חיים, ישנה סברה שהם מתנהגים בדרכים דומות מאוד. באמצעות הכרה ביכולת הקיבולת החושית של \”רשת העץ הגדולה\”, מונח שטבע הפרופ\’ סוזאן סימדד, כדי לתאר את הקשר ההדדי הפנימי בין עצים, אולי נביט בביטויים החושניים שלהם קצת אחרת.

חשיבותם של חיי הצמחים

אנחנו מודעים לכך שאנחנו צריכים צמחים כדי לחיות. עם סביבה טבעית המשתנה במהירות, אוכלוסיית האדם גדלה בקצב חסר תקדים, ושינויים בדפוסי מזג האוויר, במיוחד משקעים, חשוב לנו לדעת כיצד הצמחים חשים, מתאימים ומגיבים לסביבתם אם אנו מעוניינים להגן על המגוון הביולוגי, לאכול מרכיבים צמחיים, אתם יודעים, לנשום אוויר נקי. פרופ \’דניאל Chamovitz (מחבר: What a Plant Knows) הזכיר לגבי המורכבת הביולוגית של צמחים, שהם אינם מוערכים מספיק ומועדים לזלזל, וטוען כי: אם אנחנו לא ניקח על עצמנו ללמוד את המורכבויות המדהימות של חיי צמח, אנו עשויים למצוא את עצמינו עם שורה של בעיות שיצפו לנו בזמן של- 50 עד 100 השנים הקרובות.

לדברי מייסד דמנהור, פלקו טרסקו, במהלך העשורים האחרונים נהרסו יערות צמיחה עתיקים יותר מאשר בכל רחבי האנושות מאז התקופה הפלאוליתית. הוא טען כי בתוך 50 שנה, 50% מכלל העצים בכדור הארץ יהרסו. פרספקטיבות או נתונים סטטיסטיים אלה עשויים להיות שונים, אבל הם יוצרים נקודה מהדהדת – הטבע הוא בלתי נפרד מחיי האדם, הוא צריך להיות מכובד ומוגן.

במבט מקרוב, הנה כמה דברים שלנו, בני האדם, יש במשותף עם עצים:

חווים זמן

שנינו חווים את חלוף הזמן. לצמחים יש ניסיון ארוך ואטי יותר של זמן וחיים מאשר בני אדם, ויכולת לאחסן זיכרון קולקטיבי. עצים מסנתזים צורות מתוחכמות וגסות של אנרגיה כדי להאכיל את עצמם – אור, מים וחומרים מזינים מהקרקע; כמות ואיכות משחק תפקיד מפתח בבריאותם הכללית ורמת החיוניות. האותות החשמליים ברקמות העץ נעים בערך אחד עד לשתי שניות לכל אינץ\’, כלומר התגובה שלהם לאירועים מתרחשת בתוך דקות, שעות או ימים. אותות אלה יכולים לנוע כמה דקות בכדי לאותת מראשו של הצמח אל השורשים, לכן, בכדי להימנע מעיכוב בהעברת המידע, עצים מעבירים מידע באמצעות אותות כימיים שנשלחים מן העלים שלהם כלפי חוץ.

לעצים יכולת להעביר מידע באמצעות אותות כימיים אשר נשלחים מן העלים שלהם.

זקוקים למזון ומנוחה

מחקר הונגרי-פיני-אוסטרי שנערך לאחרונה הראה לנו שגם עצים זקוקים למנוחה בקצב היומי שלהם, הנמדד על ידי צניחת העלים בלילה, הנחשבת לשיטה של ​​שינה בעץ. באמצעות סורקי לייזר, כדי לא להפריע לחשיפת העצים לאור, ענפים של עצי ליבנה בגובה 5 מטר בהדרגה איבדו גובה ב- 8 עד 10 ס\”מ, הגובה הנמוך ביותר שלהם הוא ממש לפני הזריחה, ולאחר מכן, הם חוזרים לגובה מלא כמה שעות לאחר הזריחה. עדיין לא נקבע אם קרני השמש, הקצב הפנימי של העצים או שילוב של השניים גורמים לשינת העץ.

מעכלים

בני אדם, בעלי חיים וצמחים חולקים כמה קווי דמיון בדרך בה אנו מעכלים, דמיון מיקרוביולוגי – כולם נושאים מיקרו-קוליות. הצמחים משתמשים \”במעי\” החיצוני שלהם (שורשים) אשר מפשט קצת את המחקר, לעומת \”המעי\” הפנימי של האדם ובעלי החיים. עם זאת, מדענים גילו כי האקולוגיות המיקרוביאליות הקיימת בבני אדם, צמחים ובעלי חיים: משפיעות במידה ניכרת על ההתפתחות ובריאות המארחים שלהם.

לחיידקים הידידותיים האלה יש תפקידים דומים כאשר הם ממלאים תפקיד מרכזי בביטוי גנים, תהליכים מטבוליים, והגנה מפני פתוגנים, ואף חולקים מגמות אבולוציוניות. בדיוק כמו שלאיכות ומגוון המזון יש השפעה על מערכת העיכול האנושית וההרגשה הכללית. כך גם לבריאות, ופוריות הקרקע משפיעה על בריאותם על הצמחים.

מעבירים מידע

גם לבני האדם וגם לצמחים יש חילופי ידע בין-דוריים. חוקרים טוענים שאם נתנתק מהמוח הירוק (הידע הצמחי הקולקטיבי של הפלנטה), אנו ננותק מהקשר לזיכרון הפלנטרי. הקשר הזה משרת את המין האנושי במונחים של המגוון הביולוגי והידע הרוחני, וכן מגביל את הידע שאנו יכולים לגשת אליו על סמך הניסיון האנושי והפלנטרי, שזה הרבה מעבר למה שתועד על ידי היסטוריונים ובתרבויות שונות בעולם.

מדענים גילו שלא רק שמולקולות נוירוטרנסמיטוריות מקדמות תקשורת בין תא לתא, וששיתוף פחמן מעץ גוסס לשכנו נמדד, אלא גם שמחקר האינטליגנציה הצמחית דורש גישה משולבת לאותות הצמחים, התנהגות אדפטיבית וההשפעות הפוטנציאליות לעתיד. היא גם משקפת לנו את הדו-קיום הקולקטיבי המחזורי הזה. אנחנו לא שונים מהצמחים או מבעלי חיים החיים כפי שאנו חושבים שאנחנו. אנחנו גדלים, אנחנו משילים, ואנחנו מסתגלים לקצב העונתי של האקלים.

את הידע שהעצים מחליפים ביניהם ניתן לראות כדמיון שעובר בין מיתולוגיה, שפה, או סיפורים משפחתיים, מידע שבטי או התפתחות רוחנית.

הטבע אינו עושה דבר ללא מטרה או חסר תועלת.

רשתות חברתיות

הנושא של החיבור הפנימי בקיים בין עצים, נלקח צעד אחד קדימה ע\”י יערן ומחבר, פיטר וולבן. בספרו, רב המכר \”חייהם הנסתרים של העצים\”. אשר מסתמך על תגליות מדעיות מהפכניות כמו גם דוגמאות אנתרופומורפיות רבות שמתארות את הרשתות החברתיות ואת מבנם המשפחתי של עצים. וולבן מסביר כיצד הורי העץ \”מניקים את ילדיהם\” ומעריך כי לעץ הורה יש אפילו ילדים מועדפים! צ\’אטים משפחתיים אלה, מאפשרים לעצים לחלוק חומרים מזינים עם אלה אשר חולים או נאבקים. הם דואגים להזהיר מפני הסכנות הקרובות או להתאים את עצמם כלפי תנאי מזג האוויר, כגון: בצורת, על ידי שינוי אסטרטגיות צריכת המים שלהם כדי לחסוך באנרגיה.

.צמחים חיים באינטראקציה כקהילה, משתפים אחד השני כדי לקיים את החיים.

באמצעות ההבנה שיערות מתפקדים כרשת, וולבן סבור כי יערנים ומתפחי יערות מסוגלים לטפח עצים בריאים המייצרים עצים נוספים ויכולים להכפיל את תוחלת חייהם, אם הרשת החברתית שלהם לא נקטעת על ידי שיטות מדללות אשר משאירות עץ \”בודד\”. עבור עצים הנמצאים בבתי גידול טבעיים ומוגנים, ליחסים החברתיים ביניהם וגם בין המינים נוספת רמה של עומק.

העולם הזה הוא אכן יצור חי עם נשמה ואינטליגנציה… ישות חיה אחת המכילה את כל הגופים החיים האחרים, אשר מטבעם קשורים כולם. – אפלטון

\”המוח הירוק של הטבע\” והרשת החברתית האנושית המשקפים את חיינו, או הקהילה שלנו, צריכים להשתייך ולתרום לשלמות. את ההילה של העצים לא ניתן לראותה בעין לא מאומנת, אך ניתן לחוש בה בפועל כאשר נוגעים בעדינות עם הידיים, ניתן לחוש באנרגיה במעט. וכמו כן בהליכה מסביב לעץ ניתן לחוש בהילה.

\"\"

תהליכים אלה מתוחכמים, ויכולתם להימדד במדויק על ידי החושים הפיזיים או כלי האבחון שלנו מוגבלת. עם זאת, מכשיר \”המוזיקה של הצמחים\” הוא גשר לסוג זה של הבנה, לפיו, רטט הצמחים מומר לגוונים מוסיקליים ומתוקשר לבני אדם. הצמחים צריכים \”ללמוד\” כיצד להשתמש במכשיר זה. באמצעות שנים של ניסויים, הבינו שצמחים נוטים לבצע סולם ברגע שהם מחוברים למכונה, ממש לפני שהם משחקים. הצמחים חושבים שעליהם להבין את האפשרויות הטונאליות. כמו כן נצפה כי לצמחים בעציצים יש גובה גבוה יותר מאשר צמחים באדמה.

יש פוטנציאל לפריחה מתמשכת וחדשנות

התצפית על איתותים בין צמחים, תקשורת, התנהגות אדפטיבית וקשר הדוק בין עצים אחרים מזינה את מדע הצמחים, ואת היישומים הפוטנציאליים וההשלכות על קיימות ומחקר. ככל שהתודעה האנושית מתרחבת, אולי כך גם המדע המקיף מסוגל למדוד ולשקול. בחיפוש אחר פתרונות לבעיות באמצעות תשובות הטבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר:

 לקבלת עדכונים בלעדיים.

myHerb at MIROVERSE
Join myHerb community at Slack
myHerb community at Slack
monday.com partner with myHerb
Ad
AD
Click to access the login or register cheese
Scroll to Top

האתר משתמש ב- Cookies כדי לשפר את חווית הגלישה שלך. יש לקרוא ולאשר את תנאי השימוש וכתב הויתור.

הע”י לחיצה על “אני מסכים” אתם מאשרים כי קראתם ואתם מסכימים לתנאי השימוש וכתב הויתור. המשך הגלישה באתר והשימוש בעוגיות מהווה את הסכמתכם. אם אינכם קראתם ואינכם מאשרים את תנאי השימוש וכתב הויתור עליכם לצאת מן האתר.

ברוכים הבאים

myHerb Newsletter

אנו ממליצים לכם להצטרף לניוזלטר שלנו, לקבלת עדכונים חמים ובלעדיים היישר לתיבת האימייל שלכם.

*אנחנו מתנגדים לספאם.
*באפשרותכם לבטל את ההרשמה בכל עת.