myHerb

שפה, מילים והשלכותיהן על החברה: המילה שזיהמה את השפה

השפה בנויה ממלים שנועדו לתאר חוויה, ע”י קולות שאנחנו מוציאים מהפה. רובינו לא מודעים לחשיבות הרבה של השפה, והמילים שאנו בוחרים ביום יום. השפה היא הכלי החזק ביותר, ועלינו לפתח את השפה והמילים כך, שהמציאות שאנחנו יוצרים לא תהיה מבוססת רק על חומריות ושליליות.

לצערנו, כיום השפה לא מתפתחת לכיוון הנכון, לא קיימים מוסדות לחקר התודה והחוויה האנושית. השפה מדברים בה כיום, גורמת להתדרדרות הקהילה, מצב שבו לא ניתן לתאר דברים רוחניים, והשפה המורידה אותנו מצב שבוא אנו הופכים להיות צרכן ממוספר ותו לא.

 כשהתחלנו לתת משמעות לדברים

השפה סביר להניח שנוצרה כשהאדם, לראשונה הרחיב את תודעתו. צבעים הפכו לצלילים, וצלילים קיבלו מראה פיזי. הטבע דחף את האדם לתת משמעות לדברים בעזרת קולות וצלילים, ובזכות כלים אלו למדנו לדבר. לפני עשרות אלפי שנים, כיום אנו משתמשים באותה שפה שלמדנו בזכות הטבע, כנגדו (זאת אומרת כנגד עצמינו).

בואו נבחן את המילה “סמים”, מה שהיה מכונה פעם “תרופות” או “צמחי מרפא”, מכונה כיום “סמים”. למרות, שמשתמשים בהם באופן רשמי לטיפול מחלות רבות וקשות בכל רחבי העולם. זוהי צורת מחשבה סכיזופרנית

שמעורבת בחשיבה על המילה “סמים”. הרי חלק מהסיבה שיש לנו בעיית “סמים” בעולם, היא מכיוון שלא למדנו להשתמש בשפה בחכמה.

אין לנו שפה לתאר מצבי תודעה שונים, חלומות, חוויות פסיכדליות, הרגשות, מחשבות דמיונות. ואין לנו שפה חכמה לדבר על חומרים, צמחים, מצבי תודעה פסיכדליים של המוח, מצבי רוגע, מצבים של עוררות. אנחנו לא יכולים להבין את הבעיה ואת ההזדמנויות המוצעות לנו על ידי הטבע. זיהמנו את השפה עם מילים שמשמעותן מנוגדת למציאות, בכדי לשקר לעצמינו.

קטע מתוך: ראיון של טרנס מק’קנה, סמינר אתנובוטני, שנת 1996

טרנס: מסתבר שיש סמים “טובים”, שאושרו על ידי מדע ורפואה, וסמים “רעים”, אה, המשמשים אנשים חומים בטקסים מוזרים וגדלים בצמחים יוצאי דופן בחלקים מרוחקים של העולם. זהו סוג של חשיבה נאיבית, שמובילה כמובן לבעיות חברתיות ומדיניות חברתית גרועה.

ההיסטוריה האנושית היא סיפור של התמכרות לחומרים אחד אחרי השני, מה שעיוות או שינה את ערכי האנושות והחברה. דוגמה מושלמת תהיה סוכר. רוב האנשים לא חושבים על סוכר כתרופה, הסוכר הביא חזרה לעבדות. רק בתחילת המאה ה -14 החלו הפורטוגזים לייצר סוכר והשתמשו ביהודים ובאסירים, ואז הם התחילו לקנות בני אדם מאפריקה – מסוחרים ערבים. והאפיפיור היה בעסקה וכולם היו בעסקה. אני מתכוון שזוהי שחיתות סמים של המוסדות המרכזיים של החברה בקנה מידה גדול.

שאלה: התקופה הזאת נשארה מאחורינו, כיום יש לנו אלכוהול, יש טבק.

טרנס: ובכן, זו הנקודה שלי. כל חברה בוחרת מספר קטן של חומרים – לא משנה כמה רעילים – ומעגנת אותם בערכים התרבותיים שלה. ואז עושה דמוניזציה על כל החומרים האחרים – ומכאן רדיפות וציד מכשפות נגד אלה שמשתמשים בחומר, שעבר דמוניזציה ובכל פעם צץ תירוץ פוליטי חדש והרדיפות ממשיכות. למעשה, זהו משחק ישן והוא שקיים במקומות רבים.

יש לקוות, שחלק מהקידום של החברה כלפי רעיונות של זכויות אדם אוניברסליות ודברים כאלה, בהחלט חייב לכלול את הרעיון של זכות האדם האוניברסלית לקחת אחריות ולשנות את מצב התודעה שלך, כפי שתראה לנכון. אני לא חושב שאנחנו יכולים אפילו להעמיד פנים שאנחנו על קצה של דיאלוג מתורבת עד שאנחנו מעריכים שמוחותיהם של אנשים – כמו גופם – חייבים להיות תחום ללא שליטה ממשלתית. במשפט האמריקאי, יש לנו את המושג “חיים, חירות ומרדף אחר אושר”. אם רדיפת האושר פירושה כל דבר, זאת חייבת להיות הזכות להתנסות בצמחים.

שאלה: אבל אולי אנחנו צריכים, נניח, מחקר נוסף, או שאנחנו יודעים כל מה שצריך לדעת על אנתאוגנים?

טרנס: לא. אנחנו צריכים כמויות אינסופיות של מחקר. העובדה שהדברים האלה לא חוקיים ברוב המדינות במשך חמישים שנה פירושה שיש פער עצום בהבנת ההשפעה של הדברים האלה על בני האדם. במובן מסוים, על ידי הפיכתם של סמים אלה ללא חוקיים, אנחנו מציבים על עצמנו אסון פוטנציאלי. “תרופות” מודרניות עם תופעות לוואי שלא נבדקו באופן רציונאלי – לא כדי לשמור אותם מחוץ לידיים של ציבורי – אך עם ביטחון כלפי הציבור וחינוך הציבור בשימוש בטוח של הדברים האלה.

את – המדינה לא צריך לעניין “סמים”, יותר מאשר עניין של סקס. וזה מה שקורה. אנשים רוצים לעורר את עצמם. הם רוצים לחקור את המודעות שלהם. מי אנחנו שנעמוד בדרכה של אידיאולוגיה מוסרית, והזרוע הכבדה והארוכה של החוק שמתערבת. השורה התחתונה: דיכוי צמחים, גורם לעיוות ערכים תרבותיים ושיח פוליטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top