צרכנות אתית, המכונה גם צריכה אתית או רכישה אתית, מתייחסת לגישה מודעת ומכוונת להתנהגות צרכנים הלוקחת בחשבון את ההשלכות החברתיות, הסביבתיות והאתיות של המוצרים והשירותים הנרכשים. זה כרוך בקבלת החלטות רכישה המבוססות לא רק על צרכים והעדפות אישיות אלא גם על הערכים האתיים והמוסריים שהמוצרים או המותגים מייצגים.
צרכנות אתית שואפת לתמוך ולקדם עסקים ופרקטיקות המתאימות לעקרונות כמו קיימות, סחר הוגן, אחריות חברתית, רווחת בעלי חיים, זכויות עובדים והגנה על הסביבה. צרכנים העוסקים בצרכנות אתית מבקשים לעיתים קרובות להימנע ממוצרים הקשורים לשיטות עבודה נצלניות, לפגיעה בסביבה, להתעללות בבעלי חיים או לפעילויות לא אתיות אחרות.
היבטים מרכזיים של צרכנות אתית כוללים:
- מוצרים ברי קיימא וידידותיים לסביבה: בחירת מוצרים עם השפעה סביבתית מינימלית, כגון אלה העשויים ממשאבים מתחדשים, חומרים ממוחזרים או המיוצרים בתהליכים ידידותיים לסביבה.
- נוהלי סחר ועבודה הוגנים: בחירה במוצרים התומכים בשכר הוגן, תנאי עבודה בטוחים וזכויות עובדים, במיוחד במדינות מתפתחות שבהן ניצול כוח אדם יכול להוות בעיה.
- רווחת בעלי חיים: העדפת מוצרים נטולי צער ולא נוסו על בעלי חיים, וכן תמיכה במותגים המקדמים טיפול אתי בבעלי חיים בשרשרת האספקה שלהם.
- חברות אחראיות חברתית: תמיכה בעסקים התורמים באופן חיובי לקהילות שלהם, עוסקות בפילנתרופיה ומפגינות מחויבות למטרות חברתיות וסביבתיות.
- מינימליזם וצריכה מודעת: עידוד רכישה של מה שצריך בלבד והימנעות מצריכה מיותרת ובזבוז.
צרכנות אתית מונעת על ידי ההבנה שלבחירות רכישה אינדיבידואליות יכולות להיות השפעות משמעותיות על הכלכלה העולמית, הסביבה והחברה כולה. על ידי תשומת לב להרגלי הצריכה שלהם ובחירה בחלופות אתיות, צרכנים יכולים לתרום לשינויים חיוביים בתעשיות ולעודד אחדות קהילתית לאמץ פרקטיקות אחראיות וברות קיימא יותר.