myHerb

צמחים משפרי מצב רוח ומנגנון פעולתם

צמחים משפרי מצב רוח ומנגנון פעולתם

צמחים משפרי מצב רוח ומנגנון פעולתם

גורמים רבים משפיעים על מצב הרוח שלנו. אם אתם מרגישים מדוכדכים, שום ויטמין או תוסף לא יהפכו את המצב לבדם. עם זאת, מה שצמחי מרפא מסוימים יכולים לעשות הוא להשפיע על מערכת העצבים באופן שמשאיר אותכם מאוזנים ושולטים יותר ברגשות ובמצב הנפשי שלכם. חשוב לציין כי המאמר איננו נועד להוות תחליף לטיפול או ייעוץ רפואי מוסמך. 

המרכיבים הצמחיים הבאים מומלצים על ידי מומחי צמחי מרפא ומתח לשיפור מצב הרוח – הן בטווח הקצר והן לטווח הארוך.

מרכיבים שיכולים לעזור לשפר את מצב הרוח

הצמחים ברשימה זו מכילים כולם תרכובות ייחודיות בעלות השפעה על מערכת העצבים שלנו. הם מתחלקים לשתי קטגוריות נרחבות: מרכיבים מרגיעים שמרגיעים אותנו מתחושות של חרדה ומחשבות טורדניות, בתוספת מרכיבים מעוררים שיכולים להעלות את מצב הרוח שלנו כאשר אנו מרגישים ירידה באנרגיה.

שפרו את מצב הרוח מיד

בעוד שלכל אחד תהיה חוויה שונה עם צמחי מרפא ותרופות צמחיות, לארבעת הצמחים הבאים יש השפעות יחסית מהירות יותר עבור רוב האנשים וניתן לקחת אותם לתמיכה במצב הרוח ברגע שיש צורך.

1. המפ – Hemp (מרגיע)

תמציות המפ עשירות בתרכובות צמחיות הנקראות פיטוקנבינואידים (בעיקר CBD) שיכולות להפחית את הורמון הסטרס קורטיזול, בשל האינטראקציה שלהם עם מערכת העצבים המרכזית.

“זה יכול להשפיע גם על המוח, לעבוד על מערכת הסרוטונין ומערכת ה-GABA, שניהם קשורים לחרדה ולרמות מתח” אמרה ג’ולי מולטקה, ד”ר, רופאה כללית עם רקע ברפואה דחופה וכירורגיה אורטופדית, שכיום מתמקדת בבריאות הנפש ל- mindbodygreen.

בטווח הארוך, מוצרי המפ יכולים גם לסייע ולתמוך במערכת האנדוקנבינואידית (ECS) של הגוף, המווסתת תהליכים פיזיולוגיים חיוניים רבים – משינה ועד לתגובה ללחץ.

2. ג’ינסנג – Panax Ginseng (מחייה)

שורש הג’ינסנג הוא צמח אדפטוגני חשוב ברפואה הסינית המסורתית, וההרבליסטית גרייס יון מ- Qi Alchemy מציינת שהוא פופולרי מאוד גם בתרבות הקוריאנית. “הוא עוזר להמריץ את האנרגיה והריכוז”, אומרת יון. מה שהופך אותו לבחירה טובה עבור כל מי שמעוניין במצב רוח אנרגטי.

מטה-אנליזה אחת משנת 2016 שפורסמה בכתב העת Korean Journal of Medical Science מצאה שתוספי ג’ינסנג מקדמים אנרגיה ותחושות מוטיבציה – ככל הנראה בשל המרכיבים העיקריים של הצמח, ג’ינסנוזידים (Ginsenoside), העשירים בנוגדי חמצון ותומכים בייצור אנרגיה תאית גבוה יותר.

ג’ינסנוזידים נחשבים גם כמסייעים לווסת את ההשפעות של הורמון הסטרס: הקורטיזול, מה שיכול ליצור השפעה כוללת של איזון המתח ולהשרות רווחה נפשית”, אמרה התזונאית ג’ס קורדינג בעבר ל-mindbodygreen.*

אופן צריכה: תה, כמוסות, אבקה, תמצית

3. לבנדר – Lavender (מרגיע)

רוב הסיכויים שכבר הרחתם פעם שמן לבנדר וזכיתם לתחושת רוגע רגעית מהניחוח, ומסיבה טובה. הוכח כי Linalool – תרכובת בסיסית בצמח – מעכבת במהירות את ההתרגשות במוח, באמצעות אינטראקציות ישירות עם קולטנים כמו NMDA (שמשפיע על למידה וזיכרון) ו- GABAA (המעודד רוגע ואיזון).

פונקציה מרגיעה מנטלית זו הופכת את הלבנדר לצמח נפלא לצריכה לפני השינה. ניתן להריח את השמנים האתריים שלו, לצרוך את הצמח כתוסף תזונה, או ללגום אותו כתה. אפשר גם להוסיף ללבנדר מרכיבים מתוקים כמו דבש לשיפור הטעם. (למרות ריחו הנהדר, טעמו דווקא עשוי להיות מעט מר בפני עצמו).

אופן צריכה: קפסולה, תה, שמן אתרי

4. זעפרן – Saffron (מחייה)

זעפרן היא תמצית המופקת מפרח ה- Crocus sativus. הצמח הוא בעל גווני סגול וצהוב בהיר, זעפרן הוא מרכיב מחייה ביותר. “זהו צמח מחמם שמרומם את מצב הרוח ומעודד את הנפש”, מסבירה שרה קורבט, רופאת צמחי מרפא ומייסדת Rowan + Sage.

לזעפרן ולתמציות הפעילות בו (כגון crocin, picrocrocin ו-safranal) ישנן תכונות התומכות בבריאות הלב וכלי הדם לאורך זמן. ד”ר קורבט מציינת שמבחינה אנרגטית, עשב זה יכול להיות בעל ברית עבור אלה שסובלים “מלב שבור” ויגון. באופן מיידי יותר, כלומר לטווח הקצר – הוכח כי המרכיבים של צמח זה מעלים את רמת ההורמונים ה”שמחים” כמו הסרוטונין והדופמין במוח, על ידי עיכוב ספיגתם מחדש על ידי סינפסות במוחה כך על פי מחקרים פרה-קליניים בבעלי חיים.

אופן צריכה: כמוסה, טינקטורה, תבלין

שיפור מצב הרוח לאורך זמן

למרות שהם עשויים לספק גם תמיכה בטווח הקצר, חמשת הצמחים הללו יהיו יעילים יותר כאשר ילקחו באופן עקבי במשך כמה שבועות.

1. אשווגנדה – Ashwagandha (מרגיעה)

אשווגנדה משתייכת לקטגורייה של צמחי מרפא אדפטוגנים ש”נוטים לנרמל את תגובת הלחץ שלנו ולקדם עמידות ללחץ ברמה פיזיולוגית”, אומרת קורבט. היא מציינת שהיא מרגיעה יותר מאדפטוגנים אחרים כמו רודיולה, והיא אינה נושאת את אותן דאגות מקטיף יתר.

אשווגנדה הפכה פופולרית במערב בקרב אלו שמחפשים להישאר יציבים מול גורמי לחץ, ונראה שהיא פועלת על ידי הפעלת קולטני GABA, הנוירוטרנסמיטור (מוליך עצבי) המעכב העיקרי של המוח, שמחזיר אותנו לאיזון בתקופות מעוררות או מלחיצות.

אופן צריכה: טינקטורות, אבקה, כמוסות

2. מליסה – Lemon balm (מרגיעה)

המליסה האהובה על הרבליסטים רבים היא חומר מרגיע עדין שתמצאו בפורמולות רבות של תה שינה. זו בחירה טובה עבור אנשים שחשים מוטרדים וחווים חרדה במהלך היום ועשויים להתאמץ להירגע בגלל זה.

Lemon balm

הצמח נחקר על השפעותיו על קשב וביצועים קוגניטיביים. וניסויים קליניים מראים, שהוא עוזר להגביר את הרוגע ולהקל על מצבי רוח שליליים הקשורים בלחץ, בהשוואה לפלסבו. לרוב אוהבים להשתמש במליסה כדי להרגיע את הגוף, להרגיע את מערכת העיכול ולרומם את הרוח.

אופן צריכה: תה, קפסולה, טינקטורה

3. כשות – Hops (מרגיע)

לפרח הכשות המעניק טעם לבירה יש איכויות שיעזרו למי שמרגיש לחוץ ומוצף. מחקר ביקורת אקראי אחד בשנת 2017 מצא כי לאחר נטילת תוסף כשות במשך ארבעה שבועות, מבוגרים צעירים בריאים דיווחו על פחות מתח וחרדה ומצב רוח חיובי יותר. הוכח גם שכשות (בצורה של בירה לא אלכוהולית) מעודד שינה מהירה ועמוקה יותר.

Hops

אופן צריכה: טינקטורה, כמוסה

4. עוזרר – Hawthorn (מחייה)

הפרח והעלה של צמח העוזרן (הידוע גם בשם קוץ, מייפרח או אובברי) ידועים בעיקר בקידום עיכול והפעלת זרימת הדם16. בעוד שהמחקר על תכונותיו התומכות במצב הרוח מוגבל, יון מציין כי הוא שימש זמן רב כ”פותח לב” שיכול להרגיע את מי שמעוניין לטפל במצב רוח ירוד לאחר לב שבור.

דרכים נוספות לשפר את מצב הרוח במהירות

כמובן, שיפור מצב הרוח הוא עבודה פנימית עם עצמך. אם אתה לוקח צמח מרפא או תוסף מבלי לבצע שינויים אחרים ומקווה למצב רוח טוב יותר באופן מיידי, לא תמיד תקבל את התוצאות שהיית מצפה לה.

עם זאת, הנה קומץ אסטרטגיות אחרות שכדאי לשלב יחד עם צמחי המרפא:

פעילות גופנית: פעילות גופנית מגבירה את רמות הדופמין והסרוטונין במוח, והזעה היא דרך יעילה (ומהירה מאוד) לשפר את מצב הרוח.

האזינו למוזיקה: יש מחקרים המצביעים על כך שהאזנה למוזיקה שאתם נהנים ממנה יכולה גם לקדם את שחרור דופמין וסרוטונין.

כתיבת יומן / בלוג: יש אינסוף דרכים לכתוב יומן, אבל מומחי בריאות הנפש מציינים ששימוש בכתיבה ככלי למודעות רגשית יכול לעזור להגביר את מצב הרוח והערך העצמי.

לצאת החוצה: בילוי זמן בטבע יכול לעזור להפחית עייפות קוגניטיבית ולשים קץ לדפוסי מחשבה של הרהורים חוזרים ונשנים, שגורמים לנו להרגיש תקועים.

לחבק מישהו/י קרוב/ה: לבסוף, מגע פיזי חיובי כמו חיבוק או מגע יכול להעמיק את הקשר שלנו לאחרים, ולהציף את המוח שלנו בסרוטונין בתהליך.

צמחים הם מקור מדהים באמת של תרכובות שעוזרות לגופנו לחזור לקו המאוזן. נסו את אלה שברשימה זו כדי לראות כיצד הם יכולים לעזור לשפר את מצב הרוח היומי שלכם בשילוב פעילויות בריאות ותומכות אחרות.

אם את בהריון, מניקה או נוטלת תרופות, התייעצי עם הרופא שלך לפני תחילת נטילת תוספים. תמיד אופטימלי להתייעץ עם ספק שירותי בריאות כאשר בוחנים אילו תוספי תזונה מתאימים לך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר:

 לקבלת עדכונים בלעדיים.

myHerb at MIROVERSE
Join myHerb community at Slack
myHerb community at Slack
monday.com partner with myHerb
Ad
AD
Scroll to Top

האתר משתמש ב- Cookies כדי לשפר את חווית הגלישה שלך. יש לקרוא ולאשר את תנאי השימוש וכתב הויתור.

הע”י לחיצה על “אני מסכים” אתם מאשרים כי קראתם ואתם מסכימים לתנאי השימוש וכתב הויתור. המשך הגלישה באתר והשימוש בעוגיות מהווה את הסכמתכם. אם אינכם קראתם ואינכם מאשרים את תנאי השימוש וכתב הויתור עליכם לצאת מן האתר.

ברוכים הבאים

myHerb Newsletter

אנו ממליצים לכם להצטרף לניוזלטר שלנו, לקבלת עדכונים חמים ובלעדיים היישר לתיבת האימייל שלכם.

*אנחנו מתנגדים לספאם.
*באפשרותכם לבטל את ההרשמה בכל עת.