myHerb

54 דברים מסחררים שטרנס מק’קנה אמר; מה שעשוי לשנות את אופן החשיבה שלך

אולי הדבר המהמם ביותר ב- טרנס מק’קנה היה אופן הבעתו המסתורית, יחד עם השפה ואוצר המילים הנדיר והעשיר במיוחד בו השתמש. הוא היה אחד המספרים והמחברים הפואטיים הרהוטים ביותר שאי פעם שצעדו על פני כדור הארץ. האזנה לשיחת טרנס הייתה חוויה שתשנה את אופן החשיבה והמשמעות של היקום הפנימי שלך.

בשנת 1985 הקים טרנס מק’קנה (Terence McKenna) את “Botanical Dimensions” (ממדים בוטניים) עם אשתו דאז, קתלין הריסון. זוהי עמותה לשימור אתנו-בוטני ללא מטרות רווח באי הגדול בהוואי, שהוקמה על מנת לאסוף, להגן, להפיץ ולהבין צמחים בעלי חשיבות אתנו-רפואית, ולהעריך, ללמוד ולחנך אחרים על צמחים ופטריות. להיות מודע לשלמות התרבותית ולרווחה הרוחנית. הגן הבוטני משתרע על פני שטח של כ- 19 דונם. זהו מאגר גדול, המכיל אלפי צמחים ששימשו את ילידי האזורים הטרופיים ומכיל ספרייה הכוללת מידע הקשור לתכונות הריפוי המיוחדות של הצמחים.

מק’קנה אחראי לביטויים אגדיים כמו “הטבע אוהב אומץ” ו”לחלום את החלום הבלתי אפשרי”, הוא הדליק אש בלבנו. ואף על פי שהוא חשב שעולמנו נמצא במשבר, הוא עזר לנו למצוא את האור, האהבה וההערכה העמוקה שלנו למתנת הקיום המדהימה הזו.

הציטוטים הבאים מחולקים לנושאים עיקריים: הטבע והמציאות, אגו ואנכיות, תרבות וחברה, פסיכדלים, מדע אנטי-דוגמה, חיים ומוות. תחזיקו חזק, זו תהיה נסיעה מסחררת…

הטבע והמציאות

“הטבע התחבירי של המציאות, הסוד האמתי של הקסם, הוא שהעולם עשוי ממילים. ואם אתה יודע את המילים שהעולם עשוי מהן, אתה יכול לעשות מזה כל מה שאתה חפץ בו.”

“בשום מקום לא נכתב כי קופים אנתרופואידים צריכים להבין את המציאות.”

“הטבע אוהב אומץ. אתה מתחייב והטבע יגיב לאותה התחייבות על ידי הסרת מכשולים בלתי אפשריים. חולמים את החלום הבלתי אפשרי והעולם לא יחרך אתכם תחתיו, הוא ירים אתכם. זה הטריק. זה מה שכל המורים והפילוסופים האלה שבאמת סיפרו, שבאמת נגעו ב”זהב האלכימי”, זה מה שהם הבינו. זהו הריקוד השמאני במפל. כך עושים קסמים. על ידי השלכת עצמך לתהום ותגלה שהיא מיטת נוצות.”

“הטבע אינו האויב שלנו, שנאנוס ונכבש. הטבע הוא עצמנו, שנוקיר ונחקור.”

“בניסיון לחשוב באופן שמרני על האפשרות של אינטליגנציה מקומית, שאינה אנושית. נראה לי שבאופן מסוים הטבע עצמו הוא אינטליגנציה – שהבנת הטבע היא הבנת מערכות משולבות מורכבות של מורכבות כזאת, שההתעלמות מכך היא בסך הכל רתיעה מהתודעה הרדוקציוניסטית. עבור כל מי שאינו ספוג על ידי דעה קדומה, זה מובן מאליו, שהטבע חי, מודע, מגיב.

אגו ואנוכיות

“כאוס הוא מה שאיבדנו אמו את הקשר. זו הסיבה שניתן לו שם רע. הוא חושש מהארכיטיפ הדומיננטי של עולמנו, שהוא: האגו, אשר משתגע מכיוון שקיומו מוגדר במונחים של שליטה.”

“אם האגו לא יתמוסס באופן קבוע בתוך המרחב הבלתי מוגבל של האחר, תמיד תהיה התרחקות איטית מתחושת העצמי, כחלק מהשלם הגדול יותר של הטבע. התוצאה הסופית של הסחף הזה היא המצב הקטלני המחלחל כעת לתרבות המערבית.”

“אתה חוקר, ואתה מייצג את המין שלנו. התועלת הגדולה ביותר שאתה יכול לעשות היא להביא רעיון חדש, מכיוון שהעולם שלנו בסכנת הכחדה של רעיונות טובים. העולם שלנו נמצא במשבר בגלל היעדר הכרה.”

“מה שצריך זה לעודד פירוק גבולות, בין האינדיבידואל, בין דרגות היררכיות, עשירים ועניים, גבר ואישה, טיפוסים אינטלקטואליים ורגישים. אם זה יכול לקרות, אז נהפוך לעולם חדש. ואם זה לא יקרה, הטבע הוא חסר רחמים למדי, ויש לו (מספיק) מקום עבורנו במעמקי כדור הארץ, שם נמצאים כל כך הרבה שקדמו לנו.”

“אני חושב שזהו התפקיד של כל אחד מאיתנו: להראות את הצעצועים הטובים ביותר שלנו, ואת הטריקים הטובים ביותר שלנו, שמרימים אותנו ואת חברינו לרמות גבוהות וגבוהות יותר. אין סוף לתהליך האתחול הזה. העתיד של הנפש והגוף האנושי ועתידם של בני האדם ביחד הוא בוהק עד אין סוף.”

“המילה ‘עצמי’ היא תעלומה גדולה כמו המילה ‘אחר’. זוהי רק קוטביות בין שתי תעלומות.”

“הקול שאני מדבר הוא פיו של קוף, שמשמיע רעשי פה קטנים שיש להם משמעות מוסכמת. וזו המשמעות שחשובה. ללא המשמעות יש רק רעשי פה קטנים.”

Botanical Dimensions | Terence McKenna
“מימדים בוטניים” הבית של טרנס מק’קנה בהוואי. Zac White, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

תרבות וחברה

“התרבות השולטת נהיית מתוחכמת יותר ויותר בשלמותם של מנגנוני השליטה הסאבלימינלים. ואני לא מתכוון לשום דבר גרנדיוזי ופרנואידי. אני רק מתכוון שבאמצעות הודעות לעיתונות ו”עקיצות קול” וההטעיה הכפויה של הטלוויזיה, הדרמה של עולם גוסס הפכה לאופרת סבון עבור רוב האנשים. והם לא מבינים שזה הסיפור שלהם, ושהם יאכלו אותו במערכה האחרונה, אם איפה שהוא בין כאן למערכה הסופית הם לא יעמדו על רגליהם האחוריות וייללו. וזה לא נעשה דרך ארגון (או ממסד). זה לא נעשה באמצעות מסיבות או כנסים של האליטות האינטלקטואליות. זה נעשה רק דרך התרחקות מכל הדברים האלו. דרוש את זהותך, את החזון שלך, את היותך, האינטואיציה שלך. ואז, לפעול מתוך כך, מבלי להתחרט. בצורה נקייה. ללא חרטה.”

“עלינו ליצור תרבות, לא לצפות בטלוויזיה, לא לקרוא מגזינים, אפילו לא להקשיב ל- NPR. צור מופע דרכים משלך. השיא הוא המרחב והזמן שבו אתה נמצא כעת הוא החלק המידי ביותר ביקום שלך, ואם אתה דואג למייקל ג’קסון או לביל קלינטון או למישהו אחר, אתה מחליש את עצמך, אתה מוסר את כולך לאייקונים, סמלים שמתוחזקים על ידי מדיה אלקטרונית כך שאתה רוצה להתלבש כמו X או שיהיו לך שפתיים כמו של Y. זה מוח מלא חרא, אופן כזה של חשיבה. מדובר בהסחת דעת תרבותית, ומה שאמיתי הוא אתה והחברים שלך, האסוציאציות שלך, השיאים שלך, האורגזמות שלך, התקוות, התוכניות, הפחדים שלך. ואומרים לנו ‘לא’, אנחנו לא חשובים, אנחנו שוליים. ‘תעשה תואר, קבל עבודה, תעשה את זה.’ ואז אתה שחקן, אתה לא רוצה אפילו לשחק במשחק הזה. אתה רוצה להחזיר את דעתך ולהוציא אותה מידי מהנדסי התרבות, שרוצים להפוך אותך לאידיוט אפוי למחצה, שצורך את כל הזבל הזה, שמיוצר מעצמותיו של עולם גוסס.”

“הדמיון הוא מטרת ההיסטוריה. אני רואה בתרבות כמאמץ לממש את החלומות הקולקטיביים שלנו.”

“לא לדעת את זהותו האמיתית של האדם זה דבר מטורף ומופרך – גולם. ואכן, הדימוי הזה חל על המוני בני האדם החיים כיום בדמוקרטיות ההיי-טק. האותנטיות שלהם טמונה ביכולתם לציית ולעקוב אחר שינויים בסגנון המוני המועברים באמצעות התקשורת. הם שקועים בג’אנק פוד, בתקשורת זבל ופוליטיקה קריפטו-פשיסטית, והם נידונים לחיים רעילים של מודעות נמוכה. הם נרגעים על ידי המנה הטלוויזיונית היומית שלהם, והם ‘מתים חיים’, אבודים לכל מלבד מעשה הצריכה.”

“אתה לא עירום כשאתה מוריד את הבגדים. אתה עדיין לובש את ההנחות הדתיות שלך, את הדעות הקדומות שלך, את הפחדים שלך, את האשליות שלך. כשאתה משיל את מערכת ההפעלה התרבותית, אז בעצם אתה עומד עירום בפני בדיקת הנפש שלך. ומנקודה זו, מחוץ למערכת ההפעלה התרבותית, נוכל להתחיל לשאול שאלות אמתיות. לגבי מה המשמעות של להיות אנושיים, לאילו נסיבות נקלענו, ואיזה סוגים של מבנים, אם בכלל, נוכל להציב, בכדי לבנות את התוכנית ולהדגיש את התהילה והפלא שאורבים, מחכים לנו, בפרוסה הצרה הזו של זמן, בין תעלת הלידה – לקבר המפהק. במילים אחרות, עלינו לחזור לחצר הראשונה.”

“אם אתה אדם בעל כוונה הגונה ואינטליגנציה מתונה, ואתה קורא את המוחות הגדולים של התרבות שלך ולומד את הידע שלהם, זה לא מספיק, מכיוון שכולם קשורים לאשליית השפה. כל מפעל התרבות הוא אשליית השפה הזו. מה שעלינו לעשות הוא להגיע אל עבר חוויה כלשהי. [ההבנה שלנו] חייבת להיות מעוגנת בחוויה.”

“ההתנוונות הרוחנית של התרבות העכשווית, עשויה לנבוע במידה רבה, מאבדן הרגישות שלה לתהליכים המתרחשים בתת-המודע הקולקטיבי.”

“כל תרבות שהייתה קיימת אי פעם, פעלה מתוך האשליה שהיא הבינה 95% מהמציאות, וששאר 5% הנותרים, יועברו לנו במהלך 18 החודשים הקרובים. וממצרים הקדומה הם מתרוצצים מתוך האמונה, שיש להם אחיזה מושלמת בדברים. ובכל זאת, אנו מביטים לאחור על כל חברה שקדמה לנו, בזחיחות רבה, עד כמה כולם היו תמימים.

ובכן, אף פעם לא עולה על דעתנו, שאולי גם אנחנו שורקים בחושך!. ושהיקום הוא מוזר מכפי שאתה מסוגל להניח, ושאותה הפתיחות, שתפיסה זו מעניקה לך היא שמחה גדולה, ברכה גדולה. כי אז, אתה יכול לחיות את חייך לא בשירות של איזושהי מטאפורה פשיסטית, אלא, בשירות התעלומה החיה. העובדה שאתה לא תוכל להבין את זה; זה לא הולך להיכנע להיגיון; או קסם; או כל טכניקה אחרת שפותחה.”

“אתה לא צריך לזחול על ברכייך כדי לדרוש מהתרבות הרשמית לזכויותיך. אתה צריך לקחת אותם”

“תרבות היא סטייה. היא מטפחת חפצים, יוצרת מאניה צרכנית, מטיפה לאין סוף צורות של אושר כוזב. צורות אינסופיות של הבנה כוזבת, שמגיעות בצורה של דתות מעוותות וכתות מטופשות. זה מזמין אנשים להפחית מערכם ושולל את אנושיותם (דה-הומניזציה) על ידי התנהלות כמכונות.”

“ההרפתקה העיקרית היא לטעון לאותנטיות שלך, אתה האמיתי, שאינו ניתן לך תרבותית. התרבות לא תסביר לך איך להיות בן אנוש אמיתי. היא תגיד לך איך להיות בנקאי, פוליטיקאי, שחקן, מה שלא יהיה, אבל זה לא ייתן לך את הישות האמתית שאתה.”

“איננו יכולים להתפתח מהר יותר מהשפה שלנו. קצה ההוויה הוא קצה המשמעות, ואיכשהו עלינו לדחוף את קצה המשמעות. אנחנו צריכים להרחיב את אותו.”

“חלק ממה שלא בסדר בחברה שלנו, ומכאן עם עצמנו, הוא שאנחנו צורכים תמונות, אנחנו לא מייצרים אותם. אנחנו צריכים לייצר, לא לצרוך מדיה.”

פסיכדלים

“אפילו כשבמאה התשע-עשרה נאלצו להתמודד עם הרעיון שנוצרנו מקופי אדם, עלינו כעת להשלים עם העובדה שהקופים האלה היו קופים מסטולים.”

“חלק ממה שעושים הפסיכדליים הוא שהם מוציאים אותך מהערכים התרבותיים. זה מה שהופך אותם ל’תפוח אדמה’ פוליטי חם שכזה. מכיוון, שכל התרבות היא סוג של משחק חסרונות, הממתק המסוכן ביותר שאתה יכול לחלק הוא כזה, שגורם לאנשים להתחיל להטיל ספק בכללי המשחק.”

“הזיה יכולה להיות קיימת רק בנוכחות הדבר, שבעבר לא ניתן היה לדמיין, ואם בעבר לא היה ניתן לדמיין את זה, אין שום סיבה להאמין שהפקת את ההזיה מתוך עצמך.”

“לפעמים אנשים אומרים לי ‘המצבים האלה שאתה מדבר עליהם, אי אפשר להגיע לאותם המצבים (התודעתיים) ללא סמים?’ והתשובה שלי לכך היא: השם ישמור, מי ירצה?’ מה יוכח, על ידי השגת המצבים האלו ללא ‘סמים’? אם הדברים שאני מדבר עליהם יתחילו לקרות לי ללא סמים הייתי מודאג, מאוד מודאג. וגם אני חושב שיש צורך לומר ולהודות, שאנחנו לא יכולים לעשות את זה לבד. שאם אתה רוצה את התובנה הרוחנית הזו, אם אתה רוצה שהתבונה של הגאיה (“רוח הטבע”) תתקבל בברכה, אז תאלץ להשפיל את עצמך, עד כדי כך, שתתעסק עם צמח. זהו המפתח.”

“הזזה של אטום בודד ממיקום אחד למיקום אחר משנה את החוויה מכלום למדהים. המשמעות היא שהתודעה והחומר ברמה הקוונטו-מכנית כולם מסתובבים זה בזה.”

“ההבדל היחיד בין פסיכדלים למחשבים הוא שהם גדולים מידי מכדי לבלועם (הכוונה: “לעכלם”). ואנשינו, מן הטובים ביותר עובדים על הבעיה הזו, אפילו עכשיו כשאנחנו מדברים.”

“הסיבה לדגש על שמאניזם וטכניקות אחרות היא שתזדקק לטכניקות אם תיכנס ל’מים העמוקים’. והם יכולים להפוך את חייך לפשוטים מאוד ולחסוך ממך סבל מיותר. לא כל סבל נחוץ. אולי אין סבל נחוץ.”

“באופן בלתי נמנע מתוך החוויה הפסיכדלית עולה לא ייאוש, לא פינוק עצמי, אלא אידיאליזם פרוע עיניים, זה התוצר הבלתי נמנע של כל תהליך חברתי מונע פסיכדלית.”

“החוויה הפסיכדלית היא פשוט מופע דחוס של מה שאנו מכנים הבנה, כך שלחיות פסיכדלית זה מאמץ לחיות באווירה של התפתחות מתמשכת של הבנה, כך שכל יום אתה יודע יותר ונבחן בדברים לעומקם יותר ממה שעשית בעבר. זה תהליך של חינוך.”

גם זה עשוי לעניין אתכם:

מדע ואנטי-דוגמה (Anti-Dogma)

“אנחנו מתבקשים להאמין על ידי המדע שהיקום כולו צץ יש מאין, ובנקודה אחת וללא סיבה מוגדרת. רעיון זה הוא מקרה אמינות מוגבלת. במילים אחרות, אם אתה יכול להאמין לזה, אתה יכול להאמין לכל דבר.”

“ההבדל העיקרי בין העולם שלנו לבין העולם שהמדע אומר לנו שאנחנו חיים בו הוא שהמדע מכחיש את המוזר, הפריקי, הצחקוק-הקוסמי, נגוע בעלילה עם עומק, הומור בלתי-סביר לחלוטין, מוזר לחלוטין שקושר את הכל יחד. זה מה שהופך את זה ליותר מאשר סתם מנוע שבו ‘אטומים רצים באופן עיוור’, כפי שאמר ווייטהד.”

“הטכניקה שלי, עליה אני ממליץ לך, היא אל תאמין לשום דבר. אם אתה מאמין במשהו, אתה באופן אוטומטי מונע מעצמך את האמונה בהפך.”

“האשימו אותי בתוקף, אנשים שלא הבינו אותי, כשאמרתי שאני לא מאמין בשום דבר. אני לא מאמין בשום דבר. זו לא הצהרה של חוסר תקווה קיומית, שלשמה עליכם להדליק לי נר בלילה. זו אסטרטגיה לא להסתבך באיזה טיול משונה. אחרי הכל, מה הבסיס לאמונה במשהו? כלומר, אתה צריך להבין: אתה קוף. בסיטואציה ביולוגית כלשהי, שבה הכל התפתח כדי לשרת את כלכלת ההישרדות – זהו אינו מסלול פילוסופי. אז האמונה היא תגובה מוזרה להווה העומד לרשותך. העניין זה לא להאמין, אלא יש לטפל בזה – לחוות ולבנות מודלים.”

חיים ומוות

“הבעיה היא לא למצוא את התשובה, אלא לעמוד מולה.”

“[לעתים קרובות אני נוטה לחשוב כך] שמפת העולם שלנו כל כך שגויה, עד שמרכזנו את הפיזיקה, עלינו למקם את הספרות כמטפורה המרכזית ממנה אנו רוצים לעבוד. מכיוון שלדעתי הספרות ממלאת את אותה מערכת יחסים לחיים שהחיים ממלאים למוות. ספר הם חיים עם ממד אחד שנשלף מממנו. והחיים הם משהו שחסר בהם המימד ההוא, שהמוות ייתן להם. אני מתאר לעצמי שהמוות הוא סוג של שחרור לדמיון במובן כזה כמו עבור דמויות בספר, מה שאנחנו חווים הוא מימד בלתי נתפס של חופש.”

“לחיות חיים בהעדר החוויה הפסיכדלית שהמאניזם הקדמוני מבוסס עליה הם חיי טריוויאליזציה, החיים המוכחשים, החיים המשועבדים לאגו.”

“כאן ועכשיו, במרחק של קוואנטום (quanta) אחד, ישנו יקום של אינטליגנציה פעילה שהיא טרנס-אנושית, היפר-ממדית וחייזרית ביותר… מה שמניע את התחושה הדתית כיום בעולם הוא הרצון התת-הכרתי למגע עם היקום האחר הזה.”

“משימת האמן היא להציל את נשמת האנושות; וכל דבר פחות מזה הוא הרגעה בזמן ש’רומא בוערת’. בגלל שהאמנים שנבחרים בעצמם בשביל היכולת לעבור הרפתקה אל האחר, אם האמנים לא יכולים למצוא את הדרך, אז הדרך לא יכולה להימצא”

“יש אור בקצה המנהרה. הבעיה היא שהמנהרה נמצאת בחלק האחורי של דעתך. ואם לא תלכו לצד האחורי של דעתכם לעולם לא תראו את האור בקצה המנהרה. וברגע שאתה רואה את זה, המשימה הופכת להיות להעצים את זה בעצמך ובאנשים אחרים. הפיצו את זה כמציאות. אלוהים לא פרש לגן העדן ברקיע השביעי, אלוהים הוא סוג של יבשת אבודה במוח האנושי.”

“אנו יורשים של מיליוני שנות חתירה אל הבלתי יתואר”.

“הדבר העיקרי להבין הוא שאנחנו כלואים באיזושהי יצירת אמנות.”

“אני לא מאמין שהתודעה נוצרת במוח יותר מאשר שתכניות טלוויזיה מתבצעות בתוך הטלוויזיה שלי. הקופסה קטנה מדי.”

“אתה צריך לקחת ברצינות את התפיסה שהבנת היקום היא באחריותך, מכיוון שההבנה היחידה של היקום שתועיל לך היא ההבנה שלך.”

“עלינו להכיר בכך שהעולם אינו משהו מפוסל ומוגמר, שאנו תופסים כמעין הליכה במוזיאון. העולם הוא משהו שאנחנו יוצרים באמצעות מעשה התפיסה.”

“אין אף אחד שהוא מושלם כל כך, שהוא לא צריך לעבוד על עצמו.”

“אם היינו יכולים לחוש את מה שאנחנו עושים לכדור הארץ, היינו עוצרים מיד.”

“אם המילים ‘חיים, חירות ורדיפה אחר האושר’ אינן כוללות את הזכות להתנסות בתודעה שלך, אזי מגילת הכרזת העצמאות אינה שווה את הקנבוס (המפ) עליו נכתבה.”

“השתנינו. אנחנו כבר לא, כאמור, קופים דו-צדדיים. במקום זאת אנו סוג של שונית אלמוגים סייברנטית של רכיבים אורגניים ורכיבים טכנולוגיים א-אורגניים.”

“אנחנו תודעה. יתכן שלא תמיד נהיה קופים.”

ספרים מאת טרנס מק’קנה

Food of the Gods

The Search for the Original Tree of Knowledge A Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution

4.1 / 10K מדרגים
4.1/5

Goodreads Rating

The Invisible Landscape

A thoroughly revised edition of the much-sought-after early work by Terence and Dennis McKenna that looks at shamanism, altered states of consciousness, and the organic unity of the King Wen sequence of the I Ching

3.9 / 1K מדרגים
3.9/5

Goodreads Rating

The Archaic Revival

The Archaic Revival: Speculations on Psychedelic Mushrooms, the Amazon, Virtual Reality, Ufos, Evolut. by Terence McKenna

4.1 / 2K מדרגים
4.1/5

Goodreads Rating

True Hallucinations

This mesmerizing, surreal account of the bizarre adventures of Terence McKenna, his brother Dennis, and a small band of their friends, is a wild ride of exotic experience and scientific inquiry. Exploring the Amazon Basin in search of mythical shamanic hallucinogens, they encounter a host of unusual characters

4.1 / 2.8K מדרגים
4.1/5

Goodreads Rating

Psilocybin Magic Mushroom Guide

In the 1970s, two of the most influential thinkers of the psychedelic era gathered what was then known about psilocybin botany and culture and presented it in Psilocybin: Magic Mushroom Grower's Guide

4.1 / 289 מדרגים
4.1/5

Goodreads Rating

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top