חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כורכום

שם מדעי: Curcuma longa

Turmeric

Turmeric הוא תבלין שמגיע מצמח הכורכום, שמקורו בהודו ובדרום מזרח אסיה. הוא בן למשפחת הג’ינג’ר ובעל צבע צהוב-כתום עז. כורכום נמצא בשימוש במשך אלפי שנים ברפואה ובבישול המסורתיים, ומהווה מרכיב יסוד במאכלים הודיים ומזרח תיכוניים רבים.

התרכובות הפעילות בכורכום ידועות ככורכומינואידים, כאשר החשוב ביותר הוא כורכומין. כורכומין הוא נוגד חמצון רב עוצמה ובעל השפעות אנטי דלקתיות. כורכום מכיל גם תרכובות מועילות אחרות, כולל שמנים אתריים ופיטוכימיקלים אחרים.

בנוסף לשימוש כתבלין, כורכום זמין כתוסף תזונה בצורה של כמוסות, טבליות או תמציות. הוא משמש למגוון מצבים בריאותיים, כולל דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית, בעיות עיכול ודיכאון, בין היתר.

החומר הפעיל בצמח הכורכום נקרא כורכומין (Curcumin). לכורכום ולכורכומין מגוון פעולות ביולוגיות, אך קשה לחקור אותן מכמה סיבות. ראשית, הכורכומין אינו יציב ומשתנה בקלות לחומרים אחרים. שנית, כשצורכים כורכום באופן אוראלי, הזמינות הביולוגית שלו נמוכה, ורק מעט ממנו מגיע לזרם הדם. שלישית, קיימת שונות גבוהה בהרכב החומרים של מוצרי כורכום וכורכומין.

הכורכומין נחקר בהקשר לפעילותו האפשרית נגד דלקת וכטיפול לסרטן ושימושים רפואיים נוספים. חרף מספר הרב של המחקרים בתחום, לא נמצאו ראיות ליעילות מספקת של הכורכומין לטפל בבעיות אלה. מחקר שנערך בבית החולים שיבא מצא כי כורכומין מסייע בטיפול במחלת קוליטיס כיבית, אולם שותף למחקר הדגיש כי ריכוז הכורכומין בכורכום, 5%, נמוך מכדי שצריכת כורכום תהווה טיפול במחלה.

כורכומין הוא החומר הפעיל בכורכום, סוג של תבלין נפוץ בבישול וברפואה המסורתית. כמה יתרונות בריאותיים פוטנציאליים של כורכומין כוללים:

  1. הפחתת דלקת: לכורכומין מאמינים שיש השפעות אנטי דלקתיות חזקות, אשר עשויות לסייע בהפחתת הדלקת בכל הגוף ולשפר את הבריאות הכללית.
  2. שיפור תפקוד המוח: כורכומין משמש לעתים לשיפור תפקוד המוח, שכן מאמינים שיש לו השפעה חיובית על זיכרון, קשב ותהליכים קוגניטיביים אחרים.
  3. מניעת סרטן: כורכומין משמש לעתים למניעת סרטן, שכן מאמינים שיש לו תכונות אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות ועשוי לסייע במניעת התפתחות של תאים סרטניים.
  4. הקלה על כאבים: כורכומין משמש לעתים לשיכוך כאב, שכן מאמינים שיש לו תכונות משככות כאבים ואנטי דלקתיות.
  5. שיפור בריאות הלב: כורכומין משמש לעתים לשיפור בריאות הלב, שכן מאמינים שיש לו השפעה חיובית על לחץ הדם, רמות הכולסטרול וסמנים אחרים לבריאות הלב.

כורכום נחשב בדרך כלל בטוח בשימוש בכמויות מתונות כתבלין במזון. עם זאת, מינונים גבוהים של תוספי כורכום או כורכומין עלולים לגרום לתופעות לוואי, כולל בעיות במערכת העיכול ואינטראקציות עם תרופות מסוימות. חשוב לדבר עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני נטילת תוספי כורכום או שימוש בו כטיפול במצב בריאותי.

תזמון ומינון הכורכום

יתרונות פוטנציאליים של הכורכום

מידע על כורכום

יתרונות בריאותיים, תכולת מרכיבים פעילים, ויטמינים ומינרלים

כמה מהיתרונות הידועים ביותר של כורכום כוללים:

  1. השפעות אנטי דלקתיות: כורכום מכיל תרכובות הנקראות כורכומינואידים, אשר הוכחו כבעלי השפעות אנטי דלקתיות. זה עשוי לעזור להפחית את הדלקת בגוף, אשר נקשרה למגוון מחלות כרוניות.
  2. תכונות נוגדות חמצון: לכורכום יש גם תכונות נוגדות חמצון, מה שאומר שהוא עשוי לסייע בהגנה על הגוף מפני נזק מרדיקלים חופשיים.
  3. שיכוך כאבים: כורכום שימש כמשכך כאבים טבעי במשך מאות שנים, וכמה מחקרים העלו כי הוא עשוי להיות יעיל בהפחתת כאב במצבים כמו דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית.
  4. בריאות מערכת העיכול: הוכח כי כורכום עוזר להרגיע ולרפא את מערכת העיכול, ועשוי להיות יעיל בטיפול במצבים כמו מחלות מעי דלקתיות וכיבי קיבה.
  5. בריאות המוח: כמה מחקרים העלו שלכורכום יתרונות קוגניטיביים, כולל שיפור הזיכרון והפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר.
  6. בריאות הלב: כורכום עשוי לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב על ידי שיפור תפקוד האנדותל, רירית כלי הדם ועל ידי הפחתת דלקת ולחץ חמצוני.

בעוד שכורכום נחשב בדרך כלל בטוח, חשוב לדבר עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני השימוש בו כתוסף, במיוחד אם אתה נוטל תרופות מרשם או סובל ממצב רפואי קיים. בנוסף, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים של תוספי כורכום.

החומר הפעיל בכורכום הוא כורכומין, שהוא סוג של פוליפנול. כורכומין אחראי לצבע הצהוב הבוהק של הכורכום ומאמינים שיש לו תכונות נוגדות חמצון, אנטי דלקתיות ואנטי סרטניות.

עם זאת, חשוב לציין שהראיות התומכות בטענות אלו מוגבלות, ויש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את ההשפעות של כורכומין על בריאות האדם.

בנוסף לכורכומין, הכורכום מכיל תרכובות נוספות, כמו שמנים נדיפים, שאחראים על הטעם והארומה האופייניים לו. תרכובות אלו יכולות גם לתרום ליתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של כורכום.

חשוב לציין שכמות הכורכומין בכורכום יכולה להשתנות בהתאם לאיכות התבלין והכנתו, והזמינות הביולוגית של הכורכומין מוגבלת, כלומר, לא כל כולו יכול להיספג בגוף.

כורכום הוא תבלין העשיר במגוון רכיבים תזונתיים, כולל מינרלים. חלק מהמינרלים המצויים בכורכום כוללים:

  1. ברזל: חשוב ליצירת כדוריות דם אדומות ולהובלת חמצן בגוף
  2. מנגן: מעורב בחילוף החומרים של פחמימות, חומצות אמינו וכולסטרול
  3. אשלגן: מסייע בוויסות לחץ הדם ותומך בתפקוד הלב והשרירים
  4. נתרן: חשוב לשמירה על מאזן הנוזלים בגוף ולתפקוד העצבים והשרירים
  5. סידן: חיוני לעצמות ושיניים חזקות, כמו גם לקרישת הדם ולתפקוד השרירים
  6. מגנזיום: מעורב בתפקוד הלב, השרירים והעצבים, ומסייע בשמירה על בריאות העצמות
  7. אבץ: חשוב למערכת החיסון, לריפוי פצעים ולתפיסת הטעם

חשוב לציין שכמות המינרלים בכורכום יכולה להשתנות בהתאם לאיכות והכנת התבלין.

כורכום הוא תבלין שאינו מקור משמעותי לויטמינים. עם זאת, הוא מכיל כמויות קטנות של ויטמינים מסוימים, כולל:

  1. ויטמין B6: חשוב להתפתחות ולתפקוד המוח ולייצור נוירוטרנסמיטורים
  2. ויטמין C: נוגד חמצון התומך במערכת החיסון ועוזר לגוף לספוג ברזל ממזונות צמחיים

חשוב לציין שכמות הוויטמינים בכורכום קטנה יחסית, והוא לא נחשב בדרך כלל למקור משמעותי לויטמינים. כדי להבטיח שתקבלו צריכה נאותה של ויטמינים, חשוב לאכול תזונה מאוזנת הכוללת מגוון מזונות מקבוצות מזון שונות.

כורכום (Curcuma longa) הוא זן צמחי רב שנתי שמקורו בתת היבשת ההודית ובדרום מזרח אסיה. הוא שייך למשפחת הג’ינג’ר ומאופיין בעלים ארוכים ומתחדדים ושורשיו הצהובים-כתומים, המשמשים להכנת התבלין הפופולרי. כיום, כורכום גדל באזורים טרופיים וסובטרופיים רבים, כולל הודו, אינדונזיה וסין, ומשמש בצורות שונות, לרבות טרי, מיובש, אבקה וכתמצית.

מנגנון הפעולה של הכורכום

כיצד פועל הצמח בגוף ובמוח, מתי לקחת ומינון מקובל

מנגנון הפעולה שבאמצעותו כורכומין מראה אפקט אנטי דלקתי הוא על ידי החלשת התגובה הדלקתית של תאי endothelial אנושיים מעוררי TNF-α על ידי גירוי ב-NF-KB.

כורכומין משנה את התפקיד הנוירו-אנדוקריני של מערכת העצבים המרכזית, ובכך מפחית הפרעות כרוניות הנגרמות על ידי מתח. טיפולי כורכומין מקלים את תגובת החרדה בגלל יכולתם למנוע את השפעת הנוירונים, באמצעות שינוי ייצור תחמוצת החנקן וביטוי גורם נוירוטרופי (BDNF) שמקורו במוח.

לאחרונה, מוקדשת תשומת לב מיוחדת לכורכום בשל פעילותו נוגדת החמצון, אשר מתבצעת באמצעות טיהור ישיר של רדיקלי חמצן וגירוי תגובות נוגדי חמצון על ידי הפעלה של גורם גרעיני erythroid 2 (Nrf2) הקשור לגורם 2 (Nrf2). תכונה זו, מלבד התוצאות החיוביות על תפקוד האנדותל והמצב הדלקתי של הרקמה והפלזמה, הצביעו על כך שהוא מועיל לטיפול במיקרואנגיופתיה סוכרתית. כמו כן, הרכיבים הביו-אקטיביים הקיימים בשמן נדיף של כורכום כוללים tumerone שדווח כיעיל נגד סרטן.

המחקר בנוגע לפעולות אנטי-פרוליפרטיביות של רכיבי כורכום על קווי תאים סרטניים אנושיים, כולל MDA-MB-231, MCF-7 ו- HepG2 ופעולות אימונומודולטוריות של טורמרונים על תאים חד-גרעיניים של דם אנושי הצביעו על כך שהאלפא-טורמרון והכורכומינואידים מדכאים באופן ניכר את הייצור של תאים סרטניים.

תמצית כורכום דווחה כבעלת פעילות נוגדת חמצון חזקה, כפי שהוכח על ידי בדיקות ABTS ו-DPPH. היכולת נוגדת החמצון של הכורכום הביאה לירידה ברמות של prostaglandin E2 (כסמן ללחץ חמצוני) בתאי HepG2. כורכומין מועיל גם בהגדלת תוחלת החיים של Caenorhabditis elegans על ידי הפחתת ה-ROS התוך תאי וה- lipofuscin במהלך ההזדקנות.

מחקרים מראים שכורכום יכול להועיל במינונים הנעים בין 500-2,000 מיליגרם (מ”ג) ליום. עם זאת, המינון המומלץ יכול להשתנות בהתאם למצב הספציפי שבו אתה מנסה לטפל.

מתי הזמן הטוב ביותר לקחת כורכום? ניתן לקחת כורכום בכל שעה ביום. עם זאת, כדאי ליטול כורכום על בטן ריקה כדי למזער את התחרות עם רכיבי תזונה אחרים. ייתכן שתרצה לקחת אותו לפני ארוחה קטנה כדי להגביר את הזמינות הביולוגית (ספיגה יעילה יותר בגוף).

המידע המופיע לעיל איננו נועד להוות המלצה או תחליף לטיפול רפואי מקצועי מוסמך. יש לקרוא את המידע במלואו בויקיפדיה בלחיצה על “קראו עוד” ולוודא תופעות לוואי. כל שימוש במידע המופיע באתר הוא על אחריות הקורא בלבד. במידה והינך נוטל/ת תרופות או מתמודד/ת עם מצב רפואי כלשהו עלייך להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך לפני נטילת תוספי תזונה.

תוכן זה אינו מספק ייעוץ רפואי הוא מיועד למטרות אינפורמטיביות בלבד. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ, אבחון או טיפול רפואי מקצועי. לעולם אל תוותרו על ייעוץ רפואי מקצועי בגלל משהו שקראתם באתר.השימוש במידע המופיע בבלוג הוא על אחריות הקורא בלבד.

רכישת כורכום

מבצעים למימוש

מגיעים לכם קופונים למימוש ב- iHerb

קוד קופון

FPJ342

העתיקו והדביקו במעמד הרכישה ב- iHerb

שיתוף כורכום

צמחי מרפא דומים לכורכום

ניווט בין צמחי מרפא

איתור כורכום

חוות דעת על הכורכום

להגיב

  • דירוג

יתרונות

+
הוסיפו שדה

חסרונות

+
הוסיפו שדה

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top

האתר משתמש ב- Cookies כדי לשפר את חווית הגלישה שלך. יש לקרוא ולאשר את תנאי השימוש וכתב הויתור.

הע”י לחיצה על “אני מסכים” אתם מאשרים כי קראתם ואתם מסכימים לתנאי השימוש וכתב הויתור. המשך הגלישה באתר והשימוש בעוגיות מהווה את הסכמתכם. אם אינכם קראתם ואינכם מאשרים את תנאי השימוש וכתב הויתור עליכם לצאת מן האתר.

ברוכים הבאים

myHerb Newsletter

אנו ממליצים לכם להצטרף לניוזלטר שלנו, לקבלת עדכונים חמים ובלעדיים היישר לתיבת האימייל שלכם.

*אנחנו מתנגדים לספאם.
*באפשרותכם לבטל את ההרשמה בכל עת.