myHerb

מהי קיימות? כיצד ליישם צעדים לקידום הקיימות? כיצד להכניס את הקיימות לעסק או לארגון שלכם?

מהי קיימות?

1

ברוכים הבאים למדריך הקיימות! במדריך זה תוכלו למצוא מידע והנחיות בנושא קיימות, כולל הקדמה והבנת הנושא. אנו נעזור לכם להבין את המונחים העיקריים וללמוד איך ליישם אותם בפועל בפרויקט שלכם.

קיימות היא עיקרון בלתי נפרד מהניהול האיכותי של כל ארגון. היא מתייחסת ליכולת המתמשכת של הארגון לשפר את פעולותיו, לעמוד בדרישות הלקוחות ולהתקדם בתהליכי התחדשות תוך יישום שיטות עבודה המשלבות קיימות. התהליך של הפיכת עסק לבר קיימא כולל מגוון שלבים וכלים שיעזרו לכם להשיג את המטרות שלכם באמצעות שיפור תהליכים, זיהוי וטיפוח מוצרים איכותיים ועוד.

במהלך המדריך תלמדו על מושגים מרכזיים בתחום הקיימות, כגון:

  • הבנת מושג הקיימות ומהותה.
  • תהליכי ביקורת עצמית, מדידה ותכניות לשיפור.
  • שיטות לאיתור ויישום רעיונות חדשים.
  • ניהול איכות ובטיחות.
  • יישום קיימות בכל תחום עיסוק.

המדריך מיועד עבור מנהלי פרויקט, בעלי עסקים, פרילנסרים ויזמים שמעוניינים למקד את מאמציהם בשיפור הקיימות של הפרויקט או העסק שלהם. בעזרת המדריך תוכלו להתחיל לפעול בצורה מקצועית וממוקדת, ולבנות תהליכים איכותיים המבוססים על מדידה ושיפור מתמיד.

נשמח ללוות אתכם בדרך ולספק לכם את הידע והכלים הנדרשים כדי להצליח בתחום הקיימות.

שמונת השלבים לפיתוח תכנית קיימות הם בעיקר: 

  • להבין מהי קיימות.
  • הערכת מוכנות ארגונית.
  • הגדרת יעדי קיימות.
  • לגבש אסטרטגיית קיימות.
  • ליישם יוזמות קיימות.
  • לערב בעלי עניין.
  • להתגבר על אתגרים.
  • למדוד את ההשפעה.

כמה שלבים נוספים כוללים: 

  • הגדרת תכנית פעולה עבור קידום הקיימות.
  • יצירת צוות עבודה יעיל שיעזור לכם לקדם את הפרויקט.
  • הגדרת תוכנית פעולה לפרויקט הקיימות שלכם.
  • פיתוח תוכנית לניהול נכון וחסכוני באנרגיה.
  • ביצוע ביקורת פנימית.
  • הערכת התחזית והתקציב אל מול סדרי העדיפויות שלכם בתחום הקיימות.
  • הבנת מגמות קיימות ושיטות עבודה מומלצות.

בעת יישום אסטרטגיית קיימות, ניתן לשקול את השלבים הבאים: 

  • הגדרת יעדים ברורים ופעילות של שיפורים הדרגתיים ועקביים.
  • מעורבות העובדים על מנת שהם ירגישו חלק מהעשייה והחזון של הפרויקט.

מהי קיימות?

קיימות היא היכולת לענות על צורכי ההווה מבלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם. זהו מושג מורכב הכולל גורמים סביבתיים, חברתיים וכלכליים.

קיימות סביבתית: עוסקת בהגנה על הסביבה הטבעית ומשאביה, כגון אוויר ומים נקיים, מגוון ביולוגי ומערכות אקולוגיות בריאות. מה שכולל הפחתת זיהום, שימור משאבים ושימוש במקורות אנרגיה מתחדשים.

קיימות חברתית: עוסקת בקידום רווחת האדם וצדק חברתי. זה כולל הבטחה שלכולם תהיה גישה לצרכים בסיסיים כמו מזון, מים, מחסה ושירותי בריאות, כמו גם הזדמנויות לחינוך ותעסוקה. התחום כולל גם קידום גיוון ושוויון, והגנה על זכויות אדם.

קיימות כלכלית: עוסקת ביצירת כלכלה חזקה ועמידה שיכולה לענות על הצרכים של כל האנשים מבלי לפגוע בסביבה. זה כולל השקעה בעסקים ותשתיות ברי קיימא, קידום דפוסי צריכה וייצור ברי קיימא וצמצום העוני ואי השוויון.

קיימות חשובה מכיוון שהיא חיונית לרווחה ארוכת הטווח של האנושות וכדור הארץ. אם לא נחיה באופן בר קיימא, אנו מסתכנים בדלדול משאבי הטבע, בפגיעה בסביבה וביצירת בעיות חברתיות וכלכליות שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לפתור אותן בעתיד.

הנה כמה דוגמאות לפרקטיקות ברות קיימא:

סביבה:

  1. שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים, כמו אנרגיה סולארית ורוח.
  2. צמצום, שימוש חוזר ומיחזור.
  3. חיסכון במים.
  4. אכילת פחות בשר ויותר מזונות מהצומח.
  5. נהיגה פחות והליכה, רכיבה על אופניים או תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה יותר.

חברתי:

  1. התנדבות מזמנך לעזור לאחרים.
  2. תמיכה בעסקים וארגונים מקומיים.
  3. תרומה לארגוני צדקה שתומכים בגורמים שאכפת לך מהם.
  4. דוגל בצדק חברתי ושוויון.

כלכלי:

  1. השקעה בעסקים ברי קיימא.
  2. רכישת מוצרים ושירותים ברי קיימא.
  3. בנקאות עם בנק בר קיימא.
  4. הפחתת החוב שלך.

כל אחד יכול לשחק תפקיד בקיימות על ידי ביצוע שינויים בחייו שלו. על ידי ביצוע שינויים קטנים, אנחנו יכולים ביחד לעשות הבדל גדול.

קיימות לעסקים

קיימות עסקית היא היכולת לפעול באופן שממזער את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות השליליות, ובמקביל להיות כדאי מבחינה כלכלית. מדובר ביצירת ערך לטווח ארוך עבור כל מחזיקי העניין, כולל עובדים, לקוחות, ספקים והקהילה.

ישנם יתרונות רבים ליישום קיימות עבור עסקים. עסקים ברי קיימא יכולים:

  1. להפחית עלויות, כגון עלויות אנרגיה וסילוק פסולת.
  2. לשפר את המוניטין של המותג ולמשוך לקוחות חדשים.
  3. למשוך ולשמור על כישרונות מובילים.
  4. להגביר את המעורבות ופרודוקטיביות של העובדים.
  5. להפחית סיכונים ולבנות חוסן.

עסקים יכולים ליישם שיטות קיימות בדרכים רבות ושונות. כמה דוגמאות כוללות:

  1. שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים.
  2. הפחתת פסולת וזיהום.
  3. שימור מים ומשאבים אחרים.
  4. רכישת חומרים ברי קיימא.
  5. עיצוב מוצרים ואריזות ברי קיימא.
  6. הפעלת מבנים חסכוניים באנרגיה.
  7. מתן הזדמנויות לעובדים לפיתוח מקצועי ולרווחה.
  8. מעורבות בקהילה ותמיכה במטרות חברתיות.

קיימות הופכת חשובה יותר ויותר עבור עסקים בכל הגדלים. צרכנים דורשים מוצרים ושירותים ברי קיימא יותר, ומשקיעים מתחשבים יותר ויותר בגורמי ESG (סביבתי, חברתי וממשל) בעת קבלת החלטות השקעה.

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו עסקים מיישמים קיימות במגזרים שונים:

טכנולוגיה: גוגל מחויבת להשתמש ב-100% אנרגיה מתחדשת עד 2030. אפל שמה לה למטרה להפוך לניטרלית פחמן בכל שרשרת האספקה שלה עד 2030.

קמעונאות: וולמארט התחייבה להפחית את פליטת גזי החממה שלה ב- 50% עד 2030 ולהשיג אפס פסולת עד 2050. Target שמה לה למטרה לספק 100% מהחשמל שלה ממקורות מתחדשים עד 2030.

ייצור: טסלה היא מובילה בתעשיית הרכב החשמלי. טויוטה פועלת לצמצום ההשפעה הסביבתית של פעולות הייצור שלה על ידי פיתוח טכנולוגיות ותהליכים חדשים.

מזון ומשקאות: יוניליוור התחייבה להשיג את כל המרכיבים החקלאיים שלה באופן בר קיימא עד שנת 2030. נסטלה פועלת לצמצום ההשפעה הסביבתית של האריזות שלה וליצור מרכיבים ברי קיימא יותר.

אלו הן רק כמה דוגמאות לאופן שבו עסקים מיישמים קיימות. ישנן דרכים רבות אחרות שבהן עסקים יכולים להפוך לברי-קיימא יותר, והאפשרויות מתפתחות כל הזמן.

קיימות היא לא רק לעשות את הדבר הנכון למען הסביבה והחברה. מדובר על עסק יעיל יותר.. עסקים ברי קיימא נוטים  להצליח יותר בטווח הארוך.

קיימות ואיכות הסביבה

קיימות וידידותיות לסביבה הם מושגים קשורים, אבל הם לא אותו דבר. "ידידותי לסביבה" פירושו שמשהו אינו מזיק לסביבה. זה יכול לכלול מוצרים, שיטות עבודה או פעילויות. לדוגמה, מוצר ידידותי לסביבה עשוי להיות עשוי מחומרים ממוחזרים או להשתמש בפחות אנרגיה לייצור. תרגול ידידותי לסביבה עשוי להיות הפחתת צריכת המים שלך או קומפוסטציה של שאריות המזון שלך.

קיימות: היא מושג רחב יותר המקיף גורמים סביבתיים, חברתיים וכלכליים. מדובר במתן מענה לצרכי ההווה מבלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם.

במילים אחרות, שיטות ידידותיות לסביבה חשובות לקיימות, אבל הן לא מספיקות. כדי להיות ברי קיימא, עלינו לשקול גם את ההשפעות החברתיות והכלכליות של הבחירות שלנו. לדוגמה, מוצר ידידותי לסביבה עשוי להיות עשוי מחומרים ממוחזרים, אבל אם הוא מיוצר במפעל שבו משלמים לעובדים שכר לא הוגן, זה לא נחשב לבר קיימא.

הנה כמה דוגמאות לפרקטיקות ברות קיימא שהן גם ידידותיות לסביבה:

  1. שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים, כמו אנרגיה סולארית ורוח.
  2. צמצום, שימוש חוזר ומיחזור.
  3. שימור מים ומשאבים אחרים.
  4. אכילת פחות בשר ויותר מזונות מהצומח.
  5. נהיגה פחות והליכה, רכיבה על אופניים או תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה יותר.
  6. תמיכה לעסקים וארגונים מקומיים.
  7. השקעה בעסקים ברי קיימא.

עסקים יכולים גם להיות ברי קיימא על ידי הפעלה באופן שממזער את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות השליליות, תוך שהם גם כדאיים כלכלית. מה שיכול לכלול פרקטיקות כמו שימוש באנרגיה מתחדשת, הפחתת פסולת וזיהום, ויצירת חומרים ברי קיימא.

קיימות חשובה מכיוון שהיא חיונית לרווחה ארוכת הטווח של האנושות וכדור הארץ. על ידי בחירה בת קיימא, נוכל לעזור להגן על הסביבה, ליצור חברה צודקת ושוויונית יותר ולבנות כלכלה חזקה יותר עבור הדורות הבאים.

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top