myHerb

לראשונה: “היום הבינלאומי לאוויר נקי ושמיים כחולים”

עם זיהום אוויר קיצוני, שנמצא במגמת עלייה, המאמצים העולמיים להפחתת הזיהום והשפעותיו יזכו לתגבור ותמיכה, כאשר לראשונה אי פעם, העולם יציין את “היום הבינלאומי לאוויר נקי לשמיים כחולים” ב- 7 בספטמבר.

היום הבינלאומי לאוויר נקי לשמיים כחולים, שאומץ על ידי החלטת האסיפה הכללית של האו”ם בשנת 2019, מדגיש את החשיבות והצורך הדחוף להעלות את המודעות הציבורית בכל הרמות ולקדם ולהקל על פעולות לשיפור איכות האוויר. דרום קוריאה הובילה מאמצים גלובליים ליצור את היום הבינלאומי החדש לאוויר נקי ולשמיים כחולים. מטרתו להביא לשינוי גלובלי במאבק בזיהום האוויר העולמי.

זיהום אוויר הוא הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות האדם

במקומות רבים בעולם אירועי זיהום אוויר קיצוניים הפכו לתופעה עונתית. בתחילת נובמבר, ניו דלהי וערים אחרות בצפון הודו חוו רמות של זיהום אוויר שביטלו טיסות והשאירו אנשים רעולי פנים ובבית. באולן בטור, מונגוליה, ובירת תאילנד, בנגקוק, אירועים אלה מתרחשים בינואר ובפברואר. בקליפורניה ובאוסטרליה, שריפות קיץ מתפשטות במהירות על ידי שינויי האקלים, הן הורסות שטחי חקלאות, חלקות טבע ומכסים שטחים נרחבים באובך מחניק.

אלו דוגמאות להשפעות הקיצוניות של המשבר, שפוגע בכולנו – זיהום האוויר משפיע על בריאות האדם, החי והפלנטה, כאשר על פי ההערכות, 7 מיליון אנשים מתים בטרם עת ממחלות הנגרמות על ידי זיהום האוויר. זיהום אוויר הוא הסיכון הסביבתי הגדול ביותר לבריאות האדם ואחד הגורמים העיקריים למוות ולמחלות הנמנעים ברחבי העולם. בכל שנה. מיליונים רבים נוספים החיים עם מחלות אלו סובלים מנכות ניכרת.

לסיים את ההסתמכות על דלקים לטובת אנרגיה מתחדשת נקייה במחיר סביר

“ברחבי העולם תשעה מכל עשרה אנשים לא נושמים אוויר נקי”, אמר מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרס בהודעתו.

“היקף האתגר הזה מחייב פעולה נחרצת מצד ממשלות, עסקים וקהילות בכדי לסיים את ההסתמכות על דלקים לטובת אנרגיה מתחדשת נקייה במחיר סביר. ביום הבינלאומי הראשון של אוויר נקי לשמיים כחולים, הבה ונתחייב לוותר על הפחם (כמקור אנרגיה), לכלכלות נקיות וירוקות יותר ובריאות טובה יותר לכולם.”

זיהום אוויר לא רק מאיים על בריאות האנשים, אלא גם משפיע לרעה על צמחים ומערכות אקולוגיות. זיהום אוויר באוזון לבדו אחראי להפסד של 52 מיליון טונות הפסדי יבול בקנה מידה עולמי, מדי שנה. זיהום אוויר מניע גם את משבר האקלים עם גזי חממה רבים ומזהמי אוויר המגיעים מאותם מקורות, כלומר זיהום אוויר אינו רק רע לבריאות ואיכות החיים כיום, אלא גם הופך את העתיד לבטוח פחות לדורות הבאים.

מון ג’אי-אין, נשיא הרפובליקה של דרום קוריאה, אמר: “אני שמח מאוד לחגוג את היום הבינלאומי הראשון לאוויר נקי ולשמיים כחולים, שאומץ באסיפה הכללית של האו”ם בשנה שעברה. אני מקווה שאירוע זה יסייע בשיפור המודעות הציבורית העולמית לזיהום האוויר החוצה גבולות ויהווה אבן דרך חשובה במאמצים העולמיים להירתם לפעולות מבוססות על פתרונות שיהפכו את האוויר לנקי יותר.”

כיום ישנן פתרונות מעשיים ומשתלמים להפחתת זיהום האוויר

החדשות הטובות הן שכיום ישנן פתרונות מעשיים ומשתלמים להפחתת זיהום האוויר. זיהום אוויר אינו מכבד את הגבולות הבינלאומיים והמדינות צריכות לעבוד יחד בכדי לתעדף את האמצעים להפחתת זיהום האוויר ולהשקיע בפתרונות אוויר נקי; מחקרים מראים כי אנרגיה מתחדשת היא חסכונית מתמיד.

היום הבינלאומי לאוויר נקי ושמיים כחולים קורא להגברת שיתוף הפעולה הבינלאומי ברמה הגלובלית, האזורית והתת-אזורית. הוא מספק פלטפורמה לחיזוק הסולידריות העולמית, כמו גם תנופה פוליטית לפעולה נגד זיהום אוויר ושינויי אקלים, כולל פעולות כמו איסוף מוגבר של נתוני איכות האוויר, ביצוע מחקר משותף, פיתוח טכנולוגיות חדשות ושיתוף שיטות עבודה מומלצות.

“זיהום האוויר מהווה סיכון סביבתי עצום לבריאות האדם. יש לו השפעה לא פרופורציונלית על העניים שבינינו. העלויות הכלכליות הולכות וגוברות”, אמרה אינגר אנדרסן, מנכ”לית UNEP. עלינו לנקוט בפעולה דחופה דומה לנקות את הערפיח של זיהום האוויר. אם נעשה זאת, אנו יכולים להציל מיליוני חיים ומיליארדי דולרים בכל שנה.”

היום הבינלאומי הראשון לאוויר נקי ושמים כחולים יעמוד בסימן מספר אירועים ברחבי העולם, כולל הפתיחה הרשמית, שיקיים הנשיא מון ג’ה-אין של רפובליקת דרום קוריאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top