myHerb

האם העתיד יהיה בנוי מפטריות?

בשנת 1864, הוציא ז\’ול ורן ספר מדע בדיוני, \”מסע למרכז כדור הארץ\”, הוא דמיין חוקרים שהלכו מתחת ליער של פטריות בגובה 30 רגל \”צפופים זה לזה עם גגות עגולים שיוצרים עיר.\”

אך רק בשנת 2007 הוכח כי יערות כאלה באמת היו קיימים. במשך יותר ממאה שנים הוחזקו במחסן המוזיאון מאובנים דמויי גזעי עץ ענקיים. סברו כי מדובר במאובנים של עצים עתיקים. לאחר שהועלו הספקות על ידי מדען במוזיאון הלאומי להיסטוריה טבעית בוושינגטון הבירה, מחקר כימי של הגיאופיזיקאי של אוניברסיטת שיקגו ג \’קווין בויס גילה כי מדובר בפטריות. פטריות עם גזעים שגדלו לגובה של יותר מ- 20 מטר, פטריות אלה, המכונות פרוטוטקסיטים (Prototaxites), הן כיסו את כדור הארץ לפני כ -400 מיליון שנה.

בעוד שאנשים רבים ישייכו פטריות למזון מעופש או יערות לחים, תערוכה חדשה בבית סומרסט בלונדון (London\’s Somerset House) מקווה לשנות תפיסות על ידי הדגשת נפלאות הפטריות בעולם האמיתי – והדמויות היצירתיות המרתקות שניתן ליצור מהן.

\"\"

בסמוך לכניסה לתערוכה, מופיעה הכותרת \”פטריות: אמנות, עיצוב ועתיד של פטריות\”, וממחישה למבקרים על חשיבותן הבסיסית של הפטריות עבור כולנו. אלו היו פטריות כמו פרוטוטקסיטים שאיפשרו לצמחים ליישב את הארץ על ידי פירוק המשטחים הסלעיים שלה לאדמה, ויצרו תנאים ראויים לבעלי חיים מאוחרים יותר, כמו בני אדם.

התערוכה ממשיכה לחקור את עבודותיהם של למעלה מ -40 אמנים, מעצבים ומוזיקאים, כמו גם מציגה שימושים חדשים בפטריות, כמו יישומי העיצוב הפוטנציאליים של המיסיליום (התפטיר), הסיבים הארוכים המרכיבים את \”שורשיהן\” התת-קרקעיים של הפטריות.

כיום מדענים מפתחים מן המיסיליום אבני בניין דלות פחמן – לבנייה, גם כתחליף טבעוני לעור, וכפי שממחיש מתקן אחד בבית סומרסט – דרך ידידותית לסביבה להיפטר מגופות ופגרים.

היופי של הפטרייה

אוצרת המוזיאון פרנצ\’סקה גאווין אמרה שלמרות שפטריות הן כיום נפוצות בתחום האמנות, העיצוב והתרבות, לא תמיד כך היה המקרה.

הפטריות לא היו השיגעון הבוטני היחיד של הוויקטוריאנים. אבל התיאור של לואיס קרול של פטריות שיכולות לגרום לאנשים לגדול או לקטון, זה מה שהשפיע על סופרים ואמנים רבים – השפעה שתהדהד לאורך המאה העשרים.

פטריות, אמר גאווין, הפכו ל\”מטפורה של משהו מעולם אחר\” לצד פסיכדליה ומיסטיקה, הפופולריות זינקה אחרי הפרסום במגזין לייף \”החיפוש אחר פטריית הקסם\”. במאמר, שפורסם בשנת 1957, תיעד הכותב את חווייתו בנטילת פטריות פסילוסיבין כחלק מטקס באוקסאקה, מקסיקו. מוחות יצירתיים לוקחים השראה מפטריות מאז.

אפשרויות עיצוב

במקום אחר, התערוכה בוחנת כיצד פטריות עשויות להוות פיתרון פוטנציאלי לכל דבר, מהנזק הסביבתי שנגרם מן האופנה (עם נעליים וטקסטיל ניסיוני העשוי ממסיליום) ועד התפשטות פלסטיק באוקיאנוס, הניתן לפירוק על ידי מינים שונים של פטריות.

כיצד משתמשים בפטריות בשדות עיצוב אקלקטיים אחרים?. היסטוריון אדריכלות וטכנולוג חומרים מא-לינג לוקו (Mae-ling Lokko), למשל, ייצר אבני בניין שגדלו מפסולת חקלאית. עבודתה משלבת mycelium עם ביו-פולימרים לייצור חומרי בניין בעלי ביצועים גבוהים.

הפרויקט, שנקרא \”Hack the Root\”, הוא בין מספר הצעות שהציעו לאחרונה כי בלוקים של mycelium יוכלו להחליף בטון או אפילו לאפשר לבני אדם לבנות על כוכבי לכת אחרים.

החלק האחרון של התערוכה, שנקרא Fungi Futures, מציג גם אהילים וכסא העשוי מתפטיר של המעצב טום דיקסון.

\”לא מדובר רק בעלות הפחמן והאנרגיה, שהם כמובן נמוכים בהרבה. \”בעצם מדובר כאן גם על \’מה אתה משאיר באדמה מתחתיך?\’ במקום שיהיה לך כיסא מפלסטיק, יש לך את בסיס המיסיליום אשר קל לייצר איתו, הוא זול ולא מזיק עבור העולם סביבך. וזה מדהים.\”

המטרה העיקרית היא להדגיש את הצורך שלנו לחיות בסימביוטיות עם הטבע.

https://edition.cnn.com/style/article/mushrooms-somerset-house-exhibition-art-design/index.html

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top