myHerb

שאלות על המציאות; על מקור התודעה, האינסופי והסינגולריות

אינסוף הוא מושג שיכול להיות קשה לתפיסה, מכיוון שהוא חורג מהחוויה היומיומית שלנו של מספרים וכמויות סופיות. במאמר הבא נעבור על השאלות הפונדמנטליות מנקודות מבט שונות, בין המדע המודרני ומהפרספקטיבה השמאנית.

במתמטיקה, אינסוף מתייחס לכמות שגדולה מכל ערך סופי. ניתן לייצג אותו באמצעות הסמל ∞. זהו אינו מספר, אלא מושג המשמש לתיאור משהו שהוא בלתי מוגבל או חסר גבולות.

אחת הדרכים להסביר אינסוף היא להשתמש ברעיון של ספירת מספרים. במתמטיקה הערך יכול לשמש כדי לתאר את גודל הסטים, היקף המרחב והזמן ודברים רבים אחרים. אנחנו יכולים להתחיל לספור מ-1 ולהמשיך לנצח, לעולם לא להגיע למספר סופי. רצף המספרים הזה הוא אינסופי ואין מספר הכי גדול.

דרך נוספת לחשוב על אינסוף היא להשתמש ברעיון של צורה גיאומטרית בלתי נגמרת, כגון מעגל. למעגל אין התחלה או סוף, ואם הייתם מתקרבים אליו, הייתם רואים בתוכו מעגלים קטנים יותר ויותר, עד אינסוף.

אפשר לתאר את האינסוף גם כגבול. לדוגמה, ככל שמספר המקומות העשרוניים במספר גדל, הערך מתקרב, אך לעולם אינו מגיע לנקודה, ונוטה לאינסוף.

האינסוף בעיני השמאן

במסורות שמאניות מסוימות, האינסוף נתפס כמושג מרכזי המקיף את החיבור ההדדי של כל הדברים ביקום. על פי תפיסת עולם זו, האינסוף מייצג את המרחב העצום וחוסר הגבולות של היקום ואת הקישוריות של כל הדברים בתוכו.

באמונה השמאנית, היקום אינו מוגבל לתחום הפיזי ומאמינים שישנם מספר רבדי קיום, שלכל אחד מהם יש אינסוף אפשרויות משלו. מאמינים שהשמאן, באמצעות שימוש בטקס ובטראנס, מסוגל לגשת לרבדים אחרים אלה ולקבל ידע ותובנה שאינם זמינים בעולם החומרי שלנו.

במסורות שמאניות מסוימות, מושג האינסוף קשור גם לרעיון של המעגל הנצחי של חיים, מוות ולידה מחדש. אמונה זו גורסת כי כל הדברים נמצאים במצב מתמיד של שינוי וכי התודעה ממשיכה להתקיים גם לאחר המוות הפיזי.

חשוב לציין שמושג האינסוף והיחס שלו לשמאניזם עשויים להשתנות בהתאם לתרבות או למסורת. המידע המסופק כאן הוא סקירה כללית של האופן שבו מסורות שמאניות מסוימות רואות את האינסוף.

שני סוגי אינסוף על פי המדע

חשוב לציין שניתן לסווג את האינסוף לסוגים שונים כמו אינסוף שניתן לספירה ואינסוף שלא ניתן לספור. אינסוף ניתן לספירה מתייחס לאינסוף שניתן להכניס להתכתבות אחד לאחד עם קבוצת המספרים הטבעיים (1, 2, 3…), בעוד שאינסוף בלתי נספר מתייחס לאינסוף שלא ניתן לספור כיחידה. אינסוף הוא מושג שקיים רק במתמטיקה ואינו מכוון לגודל פיזיקלי, ויש לו משמעויות שונות בהתאם להקשר שבו הוא משמש.

מבוססים על מגבלה

מכיוון שהגוף והמוח האנושי מבוססים על מגבלה, הם עשויים מחומר יש להם התחלה וסוף וניתן לגעת בהם. הם מוגבלים ע”י כוח הכבידה, המהירות ויש להם מקום מוגדר במרחב ובזמן. מהסיבה הזו אנו, בעזרת המכשיר שלנו, העשוי מבשר איננו מסוגלים להבין מהו אינסוף, כאשר אנו בעצמנו מבוססים על התחלה וסוף. כדי להבין מהו אינסוף יש לצאת מהמצב התודעתי הרגיל, להתעלות על הגוף הבשרי ולראות הכל מפרספקטיבה שונה לחלוטין.

שמאנים פיתחו שיטות המאפשרות להם להיכנס למצב טראנס ולראות ולהבין דברים, שאחרים במצב התודעתי הרגיל המוגבל אינם מסוגלים לראות.

שאלת השאלות; מהו מקור התודעה?

השאלה מהיכן נובעת התודעה היא נושא לדיון ומחקר מתמשכים בתחומי מדעי המוח והפילוסופיה. בעוד שהמוח הוא האיבר האחראי על כל התהליכים הנפשיים, כולל התודעה, הקשר המדויק בין המוח לתודעה אינו מובן במלואו. כמה מדענים ופילוסופים טוענים שהתודעה נובעת מפעילותם של אזורים או רשתות מוח ספציפיות, בעוד שאחרים טוענים שהתודעה היא היבט בסיסי של היקום שלא ניתן לצמצם לתהליכים פיזיקליים.
זהו נושא מורכב ואין עדיין תשובה מוסכמת.

התודעה לפי השמאניזם

שמאניזם הוא תרגול רוחני שנמצא בתרבויות רבות ברחבי העולם, עוד מימי קדם. שמאן הוא מתרגל שמאמינים שיש לו את היכולת לתקשר עם רוחות ולהיכנס למצב טראנס על מנת לגשת “למחוזות” תודעה אחרים. במסורות שמאניות, התודעה נתפסת כרב-ממדית (Multidimensional), כלומר בעלת היכולת להיות ברבדים שונים מחוץ למוח הפיזי.

ומאמינים שהשמאן מסוגל לנוע בין רמות תודעה שונות. מצב התודעה השמאני מושג לעתים קרובות באמצעות טקסים כגון תיפוף, מזמורים ושימוש בצמחים פסיכואקטיביים. השמאן נכנס למצב טראנס על מנת לתקשר עם עולם הרוח, ומאמינים שמצב תודעה זה מאפשר לשמאן גישה למידע ואנרגיית ריפוי שלא זמינה במציאות היומיומית.

על פי השמאניזם גם התודעה אינה מוגבלת לבני אדם, אלא גם מקיפה את כל היצורים החיים ואפילו חפצים דוממים. תפיסת העולם השמאנית מציעה שכל הדברים ביקום קשורים זה בזה, וכי התודעה היא היבט בסיסי של הקישוריות הזו.

חשוב לציין שמושג השמאניזם מגוון ומשתנה בהתאם לתרבות או למסורת. המידע המסופק כאן הוא סקירה כללית של האופן שבו השמאניזם רואה את תחום התודעה.

נקודת העל; הסינגולריות

הסינגולריות היא מונח ששימש לתיאור נקודת זמן עתידית היפותטית שבה ההתקדמות הטכנולוגית, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית, מואצת בקצב כה מהיר. שבשלב זה מאמינים כי יכולות המכונות יעלו על זו של האינטליגנציה האנושית וכי הדבר יוביל למגוון רחב של שינויים חסרי תקדים בחברה ובכלכלה.

רעיון הסינגולריות מבוסס על התבוננות שהקידמה הטכנולוגית מואצת בקצב אקספוננציאלי לאורך ההיסטוריה. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להשתפר, מאמינים שהיא תאפשר התקדמות טכנולוגית נוספת, אשר בתורה תאפשר התקדמות רבה עוד יותר, תוך יצירת לולאת משוב חיובית.

כמה עתידנים וטכנולוגים חוזים שהייחודיות תתרחש בעתיד הקרוב, ושהיא תביא למגוון של יתרונות, כגון הגברת הפרודוקטיביות, שיפור שירותי הבריאות ושגשוג כללי גדול יותר. עם זאת, אחרים העלו חששות לגבי ההשלכות השליליות הפוטנציאליות של התקדמות טכנולוגית כה מהירה, כמו עקירת משרות, הגדלת אי השוויון והאפשרות של מערכות בינה מלאכותיות חזקות שיתנהגו בדרכים בלתי צפויות ומזיקות.

מצד שני הסינגולריות יכולה לסמן אירוע בו הכל קורס לנקודה אחת, הקידמה האנושית תוביל ליצירת טכנולוגיה שתביא לשינוי כל מה שהכרנו, מכל הבחינות, לא רק באופן כלכלי או פוליטי אלא שינוי הצורה הפיזית, תפיסת הזמן ומעבר לנקודת העל-חזור. זה כמו ליצור טכנולוגיה שתייצר פרדוקס במרחב ובזמן, כך שהגוף הפיזי שלנו לא יוכל להכיל אותו יותר ונאלץ להתמזג עם הטכנולוגיה ולהשיל את הגוף. או כמו פעולה טכנולוגית כל כך בלתי אפשרית ומנוגדת לחוקי הטבע, שאכן תפעל וההשלכות שלה יכולות להיות אסטרונומיות.

באופן כללי סינגולריות היא משהו מסתורי שאין לו תשובה מדעית עד כה, וניתן למצוא את התשובה דרך חקירה והעמקה בתחומי פיזיקת הקוואנטום, ההיסטוריה והשמאניזם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top