myHerb

מחקר: מיקרו-מינון של פטריות פסיכדליות עשוי לשפר את מצב הרוח

מחקר גדול שפורסם לאחרונה בכתב העת Scientific Reports מראה כי מיקרו-מינון של פסילוסיבין הביא לשיפורים גדולים יותר בבריאות הנפש ובמצב הרוח, מאשר אצל אנשים שלא השתמשו במיקרו-מינון.

על פי מחקר חדש, מיקרו-מינון של פטריות פסילוסיבין עשוי להציע יתרונות בריאותיים נפשיים. להלן מספר נקודות עיקריות להדגשה:

– מינון מיקרו מתייחס לתרגול של שימוש קבוע בכמויות קטנות של חומרים פסיכדליים שאינם פוגעים בתפקוד הקוגניטיבי.
– עדויות ממחקרים תצפיתיים קטנים ברובם מצביעים על כך שמיקרו-מינון פסילוסיבין, המרכיב הפסיכואקטיבי בפטריות קסם, יכול לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולהקל על תסמיני דיכאון וחרדה.
– בהסכמה לנתונים אלו, מחקר גדול מראה כעת כי אנשים שהשתמשו במיקרו-מינונים של פסילוסיבין הראו שיפור במצב הרוח וירידה גדולה יותר בחרדה, בדיכאון ובמתח במהלך תקופה של חודש, מאשר אלו שלא נטלו מיקרו-מינון.
– שיפורים אלה בבריאות הנפשית ובמצב הרוח הקשורים במיקרו-מינון של פסילוסיבין נצפו גם אצל אנשים עם חששות לבריאות הנפש.
 

מחבר המחקר ג’וזף רוטמן, דוקטורנט באוניברסיטת קולומביה הבריטית, אמר כי המחקר היה “המחקר הארוך והמקיף ביותר עד כה” על מינון מיקרו של פסילוסיבין, ואחד מהמחקר הבודדים, שכלל קבוצת ביקורת.

“מצאנו שמיקרו-מינון פסילוסיבין קשור לשיפור במצב הרוח ובבריאות הנפשית, מה שמוסיף לגוף המחקר ההולך וגובר שמצביע על יתרונות חיוביים של מינון מיקרו, במיוחד בתחומי בריאות הנפש והקוגניציה.” – ג’וזף רוטמן, שותף ללימודים

“אנו מקווים שהממצאים שלנו יסייעו בפיתוחם של ניסויים קליניים מתוכננים באופן קפדני יותר”, הוסיף.

מהו מיקרו מינון?

חומרים פסיכדליים המופיעים באופן טבעי כגון תמצית פסילוסיבין מפטריות קסם ומסקלין שימשו להשפעותיהם הבריאותיות המועילות במשך אלפי שנים. הסיווג של חומרים פסיכדליים כמו פסילוסיבין ו-LSD כסמים לשימוש פנאי בלבד, ללא כל תועלת רפואית הפריע למחקר להבנת ההשפעות הטיפוליות של חומרים טבעיים אלה.

"מיקרו מינון" של פטריות קסם | צילום מאת imperial.ac.uk
“מיקרו מינון” של פטריות קסם | צילום מאת imperial.ac.uk

בשנים האחרונות חלה התעוררות של עניין מדעי ופופולרי בשימוש פוטנציאלי בסמים פסיכדליים לטיפול בדיכאון, חרדה ולחץ פוסט טראומטי. למשל, פסילוסיבין, המרכיב הפעיל בפטריות קסם, הראה הבטחה מהמקור בטיפול באנשים עם דיכאון, חרדה והפרעות התמכרות.

מחקרים אלו השתמשו בדרך כלל במינונים קבועים של פסילוסיבין המייצרים השפעות אופוריות והזיות. עם זאת, השימוש במינונים קבועים של פסילוסיבין יכול לייצר גם חוויות לא נעימות ומפחידות, המכונות “טריפ רע”. מה שהוביל לאימוץ פרקטיקה הנקראת מיקרו-מינון, הכוללת צריכה של כמויות קטנות של חומרים פסיכדליים שאינם מייצרים השפעות הזיה.

רוב משתמשי ‘המיקרו-מינון’ משתמשים בכ-10% מהמינון הרגיל של פסילוסיבין, השווה בערך לכ- 100-300 מיליגרם של פטריות מיובשות, בין 2-5 פעמים בשבוע.

האתגרים במחקר פסיכדליה

דיווחים אנקדוטליים ומחקרים תצפיתיים מצביעים על כך שמיקרו-מינונים פסיכדליים יכולים לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, לשפר את מצב הרוח ולהפחית חרדה ותסמיני דיכאון. רוב המחקרים התצפיתיים הללו השתמשו בתכנון חתך רוחב, כאשר רק כמה מחקרים ארוכים השוו את ההשפעות של מינון מיקרו של פסילוסיבין עם קבוצת ביקורת לאורך תקופה.

עם זאת, ישנם מכשולים לביצוע מחקרים ארוכי טווח על ההשפעות של מחוללי ההזיות (או החזיונות). לדוגמה, מספר משמעותי של משתתפים במחקרי מיקרו-מינונים קודמים מבוקרי פלצבו הצליחו לזהות את ההשפעות של פסילוסיבין במהלך המחקר. במילים אחרות, המשתתפים היו מודעים לטיפול, כלומר, לא היו עיוורים, והציגו אפשרות של הטיה.

יתרה מכך, מחקרים מצביעים על כך שלאנשים נוטים להיות ציפיות חזקות להשפעות חיוביות עקב השימוש בפסילוסיבין וזה עשוי לגרום להשפעות פלצבו.

שילוב של פטריות מרפא וקסם

כדי לאפיין עוד יותר את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים של מיקרו מינון, מחברי המחקר הנוכחי השתמשו בתכנון נטורליסטי, על ידי מעקב אחר שינויים בבריאות הנפשית ובמצב הרוח של אנשים שכבר עשו מיקרו מינון.

באופן ספציפי, החוקרים השוו שינויים במצב הרוח, בבריאות הנפש ובתפקוד הקוגניטיבי של מינון מיקרו במשך תקופה של חודש עם אנשים שלא קיבלו מינון מיקרו.

משתמשי מינון מיקרו הצורכים פסילוסיבין לעיתים קרובות משלבים אותו עם חומרים אחרים כגון רעמת אריה הפטריות אשר עשויה להיות בעלת השפעות טיפוליות. לדוגמה, ישנן עדויות המצביעות על כך שפטריות רעמת האריה יכולות להקל על תסמינים של דיכאון ופגיעה קוגניטיבית קלה.

מיקרו-מינונים המשלבים פסילוסיבין ורעמת האריה (Lion’s mane) ידועים גם כמשולבים עם ויטמין B3, הידוע גם בשם ניאצין. ניאצין נחשב כמשפר את הספיגה של פסילוסיבין ורעמת אריות ועלול לשפר את ההשפעות של פטריות אלו.

כדי לאפיין טוב יותר את ההשפעה של שילובים אלה על הרווחה, החוקרים כללו גם משתתפים שהשתמשו במיקרו-מינונים של פסילוסיבין יחד עם רעמת אריה וניאצין.

השפעות מיקרו-מינון של פסילוסיבין

המחקר הנוכחי כלל 953 משתמשי מיקרו מינון של פסילוסיבין ו-180 אנשים שלא קיבלו מיקרו מינון. המשתתפים מילאו סדרה של שאלונים ומשימות במכשירים הניידים שלהם בתחילת המחקר וחודש לאחר הגיוס. הערכות אלו כללו שאלוני דיווח עצמי להערכת מצב הרוח ותסמינים של חרדה, דיכאון ומתח. החוקרים העריכו גם תפקוד קוגניטיבי ויכולת פסיכומוטורית, המתייחסת לתנועות גופניות הדורשות עיבוד קוגניטיבי.

החוקרים גילו כי אנשים שהשתמשו במיקרו-מינונים הראו שיפורים גדולים יותר במצב הרוח, והפחתה משמעותית יותר בסימפטומים של דיכאון, חרדה ומתח במהלך תקופת המחקר, מאשר אנשים שלא נטלו מיקרו-מינונים. ההשפעות החיוביות הללו של מינון מיקרו נצפו בכל המשתתפים, ללא קשר אם הם השתמשו בפסילוסיבין בלבד, או שילוב של פסילוסיבין עם פטריית רעמת האריה, או פסילוסיבין, עם רעמת האריה בתוספת ניאצין.

יתרה מכך, מינון מיקרו של פסילוסיבין הביא לרמות דומות של שיפורים בבריאות הנפשית ובמצב הרוח בקבוצות הגיל. מגדרים, ובקרב אנשים שהיו או לא היו להם בעיות בריאות הנפש.

הפרט היוצא מן הכלל היחיד היה שנשים, שצרכו מיקרו-מינון והראו הפחתה משמעותית יותר בתסמיני דיכאון, מאשר אצל גברים.

החוקרים מצאו גם כי צרכני מיקרו-מינונים מבוגרים יותר הראו שיפורים גדולים יותר במבחן הפסיכומוטורי, אך לא בתפקוד קוגניטיבי, בהשוואה למינונים שאינם מיקרו-מינונים. השפעה זו נבעה בעיקר מכך שמשתתפים מבוגרים מעל גיל 55 השתמשו בשילוב של פסילוסיבין, פטריית רעמת האריה וניאצין.

לסיכום, התוצאות של מחקר זה מוסיפות לראיות הנוכחיות על ההשפעות המיטיבות של מינון מיקרו של פסילוסיבין על בריאות הנפש ומצב הרוח, כולל בקרב אנשים עם חששות לבריאות הנפש.

יתרונות מיקרו-מינון: נדרש מחקר נוסף

למרות שגודלו של מדגם המחקר היה גדול, מספר האנשים בתתי-הקבוצות השונות לפי גיל, מין וחומרים ששימשו למיקרו-מינון היה קטן יחסית. לפיכך, ממצאים אלה צריכים להיות משוכפלים עם דגמי מדגם גדולים עוד יותר.

ד”ר Balázs Szigeti, חוקר פוסט-דוקטורט באימפריאל קולג’ בלונדון, ציין גם כי המחקר הנוכחי השתמש בקבוצת ביקורת, אך לא ניתן לשלול השפעות פלצבו בקרב קבוצת המיקרו-מינון.

“החולשה העיקרית של המחקר היא היעדר בקרת פלצבו. לכן, לא ברור אם המקור לשיפורים הללו הוא תוחלת חיובית או הפעולה הפרמקולוגית של מינון מיקרו”, ציין.

“עד כה, רק מחקרים בודדים מבוקרי פלצבו נערכו על מינון מיקרו עם תוצאות מעורבות. בשל היעדר קונצנזוס מדעי והעניין הציבורי הרב, אני מצפה שתחום המחקר הזה יצמח בשנים הקרובות, ובתקווה יוכל להבהיר את השאלה הזו”. — ד״ר באלאס סזיגטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top