myHerb

10 כיווני חשיבה בלתי רגילים ותובנות מעוררות מחשבה על החיים והתת-מודע

על מלכודות מנטליות, עד כמה חשוב להתייחס ברצינות להבנה של עצמך – ולא של מישהו אחר. עד כמה רחוק ניתן להבין, מה הוא עומק יכולת ההסבר לכל סיטואציה בחיים? נדבר על יצור שעוסק בגַשׁמִי באמצעות הפשטה וניתוח. והנשמה שמרגישה בסופה  המתקרב של השמש ובונה לעצמה אסטרטגיה. וגם – מי הוא “האחר” שמסתתר במערכת הביולוגית של כדוה”א?

חוסר האמונה היה תחום מכריע באופן החשיבה ולאורך חיו של מק’קנה. “כדי להיות חופשי אסור לי להאמין בכלום”, אמר. “ואז ניתן יהיה להחליט באופן חופשי על התודעה של עצמך”. מתוך ההרצאה “שמים לעצמינו רגל” (Bootstrapping Ourselves). 

1. הזר שמסתתר במערכת הביולוגית: פסילוסיבין הוא האינדול ה- 4-מזרחן (4-phosphorylated indole) היחיד על הפלנטה (מבנה מולקולרי יחיד במינו)

מק’קנה מסביר מדוע מאפיין ייחודי זה של הפסילוסיבין, המרכיב הפסיכדלי המצוי בפטריות קסם, מסוג “Stropharia cubensis” (כיום היא זוכה לכינוי Psilocybe cubensis) ואחרות, הוא כ”כ משמעותי:

אם יש לך מולקולה שימושית במערכת ביולוגית, אז במערכות ביולוגיות אחרות, תקבל את אותה מולקולה או וריאנטים זעירים; (מאותו בסיס) מתילated או o-methylated… (כלומר, במעט שונה אך מבוסס על אותו מבנה) ובכן, עכשיו, הם (המדע) מחפשים חיים מחוץ לכדור הארץ בעזרת טלסקופים, אותות רדיו ומחכים לאות. בסדר גמור.

דרך אחרת תהיה לחפש בתוך המלאי הביולוגי של כוכב הלכת הזה משהו, שיראה כך, כאילו הוא לא התפתח מהזרימה העיקרית והרחבה באבולוציה של בעלי חיים והצמחים… מעולם לא ראיתי מישהו דן על דברים מסוג זה. ראיון עם ג’יימס קנט (James Kent).

2. לא להסתבך בטעות “בטיול מוזר” שכזה, בו תנוצל וההוויה שלך תוחלף במשחק זר

“הואשמתי בתוקף ע”י אנשים שלא הבינו אותי בכך שאני לא מאמין בכלום. אני לא מאמין בכלום… זו היא אינה הצהרה של חוסר תקווה קיומי, שבגינה אתה צריך להדליק לכבודי נר בלילה. אומר טרנס, זוהי אסטרטגיה לא להסתבך באיזה “טיול מוזר” (לא ליפול לתוך הרפתקה שתשרת מישהו אחר). מספר טרנס מק’קנה וממשיך:

אחרי הכל, מהו הבסיס לאמונה במשהו? כלומר, אתה חייב להבין: אתה קוף. במצב ביולוגי כלשהו, שבו הכל התפתח על מנת לשרת את כלכלת ההישרדות – זהו אינו קורס בפילוסופיה. לכן, אמונה היא תגובה מוזרה להווה אשר נמצא בהישג יד. אין להאמין בזה, יש לטפל בזה – לחוות ולעצב”. מתוך “צוברים מומנטום לזינוק” (Gathering Momentum for a Leap).

3. “עליך להתייחס ברצינות לתפיסה שהבנת היקום היא באחריותך, מכיוון שההבנה היחידה של היקום שתועיל לך – היא ההבנה שלך”.

“אחת הסיבות שאני אוהב להעלות את הטיעון הזה על הפטרייה והזרות שלה, היא כדי להראות לאנשים איך אפשר לראות דברים אחרת. אם אפשר לראות דברים בצורה כל כך שונה, מהי כמות האפשרויות השונות שניתן לראות את הדברים אחרת? נסו לגרום לאנשים להפסיק לחכות להארה מהנשיא. תפסיקו לחכות שההיסטוריה וזרם האירועים ההיסטוריים יתבררו לכם”. מתוך “מפגשים טרנס-אנושיים” (Transhuman Encounters).

4. הפרפרזה של הגנטיקאי האלדן (J. B. S. Haldane):

ייתכן שהמצב שלנו אינו רק מוזר ממה שאנו מניחים; הוא עשוי להיות מוזר עוד יותר ממה שאנו יכולים להעלות על הדעת”. מתוך ספרו של טרנס מק’קנה “הזיות אמיתיות” (True Hallucinations).

J. B. S. Haldane הוא גנטיקאי בריטי. בשנת 1927 כתב את “Possible Worlds and Other Papers” בו הזכיר את המשפט: “עכשיו, החשד שלי הוא שהיקום הוא לא רק מוזר יותר ממה שאנחנו מניחים, אלא מוזר יותר ממה שאנחנו יכולים לשער.”

5. התעלומה אינה תקרוס לכדי פתרון

“המיתוסים של המדע, הדת והשמאניזם מייצגים כולם קוטביות בין המסתורין של העצמי לתעלומתו של האחר – וזכרו, שאין לבלבל תעלומה עם בעיה בלתי-פתורה; תעלומה, היא מטבעה מסתורית ואינה תקרוס לכדי פתרון. אנחנו לא מכירים דברים מן הסוג הזה. אנחנו מניחים שאם ישנה תעלומה, אז מומחים מכל סוג שהוא, יוכלו ליישר את ההדרים, לפתור אותה ולפרסם דו”ח. אך גישה זו פועלת רק במשחקי טריוויה”. מתוך הספר “התחייה הארכאית” (The Archaic Revival).

6. המורכבות שהולכת ומואצת

אנחנו עצמנו, כמין בודד, נפרד מהאילוצים הרגילים של הטבע החי ויוצר עולם חדש, עולם אפיגנטי – כלומר, עולם שאינו מבוסס על זרימה גנטית, ריבוי כימי ושימור מידע, אלא, עולם המבוסס על רעיונות, על סמלים, על טכנולוגיות, על כלים, על רעיונות שהורדו מהדמיון האנושי ומומשו במרחב התלת מימדי כמסוקים, כחצים, מאיצי חלקיקים, רצפים גנטיים, חלליות, ומה שתעלו על הדעת. כל המורכבות הזו מתרחשת מהר יותר ויותר. קטע מהרצאה “ארוס ואסכטון“.

7. כל העמדות הקודמות שלנו נחשפות כעת כאבסורדיות

“אבל, אנשים לא מסיקים את המסקנה המתבקשת: אם כך, זה גם אומר שהמצב הנוכחי שלנו הוא אבסורדי”. מתוך: (“העולם יכול להיות כל דבר”).

8. נכון מספיק (?)

ברעיון שנערך עם לודוויג ויטגנשטיין (1889–1951), בדקה הראשונה של הרעיון, (שהועלה ליוטיוב) טרנס מק’קנה מסיים עם סיפור מטאפורי שמתקשר לטרמיטים:

“זה מדהים בעיני – כלומר, אם היית פוגש טרמיט על מנת להצהיר שהמטרה שלו או שלה בחיים, מהווה את המודל המושלם של הקוסמוס והקיום, היית חושב שזו הייתה משימה קומית למדי. ובכל זאת, עד כמה אנחנו שונים, שעלינו להתיימר להיות יותר מאשר הצל של האמת עצמה.

9. ההיסטוריה היא גל ההלם של האסכטולוגיה; האירועים האחרונים של ההיסטוריה, או הגורל הסופי של האנושות

התפיסה שלי היא, שמתוך הזרם המגוון והנע באבולוציה של בעלי חיים (לא מדובר בתיאוריית האבולוציה של דרווין!), אנחנו (האנושות), כ”מין נבחר”, או כאחד כזה ש”נפל קורבן” (הטרמינולוגיה יכולה להשתנות) להשפעתו של גורם, המושך (אותנו) לכיוון של פעילות סמלית (כלומר, ליצור או לתת משמעות למשהו – לסמל משהו ככזה).

זה מה שהיינו מעורבים בו: דרך פזמון, קסם, תיאטרון, מחול, שירה, דת, מדע, פוליטיקה והעיסוק הקוגניטיבי שלנו מכל הסוגים, שכולל, את כל הפרקטיקות המעשיות, בפחות מ-25,000 שנה – הרף עין בקנה מידה קוסמי.

זהו גל ההלם שקודם לאסכטולוגיה. באנלוגיה, ניתן לראות בזה כפני שטח של בריכה שטוחה. אם הבריכה מתחילה לִתְסוֹס, זה מצביע על מבנה שונה כלשהו, אשר נע מתחת לפני השטח, ועומד להציג את נוכחותו באופן גלוי.

זוהי הופעתה של ההיסטוריה על פני הטבע. הציפייה הסוערת (או הגועשת) של האנושות להופעתה של הקונקרטזציה (פירוש: התלכדותם או צמיחתם יחדיו של חלקים נפרדים, בחזרה למצב המקורי, המאוחד), או בעצם, האובייקט הטרנסצנדנטי באחרית הימים. מתוך ההרצאה: “המוח האבולוציוני” (The Evolutionary Mind).

10. התוכנית של הבינה של נשמת העולם

כשאני מסתכל על ההיסטוריה האנושית, אני רואה הצטברות של תחושת בְּהִילוּת (או דחיפות), הרבה לפני שמישהו עוד התחיל לדאוג מפני הרס אקולוגי או האוכלוסיה. זה נראה כאילו הנשמה העולמית היא משהו שרוצה להרגיש חי, והיא מרגישה חוסר יציבות, היא מנסה לבנות ‘סירת הצלה’ מהחומר המגושם של הפרוטופלזמה (חומר היסוד של כל תאי החי והצומח).

‘הנשמה העולמית’ עשויה, למעשה, לחוש בחייה הסופיים של השמש. וייתכן שהיא מנסה לבנות לעצמה ‘סירת הצלה’ כדי לבצע מעבר לכוכב אחר. אך כיצד לכל הרוחות אפשר לעבור לכוכב אחר, כשהחומר היחיד שזמין הוא פרוטופלזמה? ובכן, העניין (התהליך) עשוי לקחת חמישים מיליון שנה, אבל יש אסטרטגיות.

אסטרטגיות אלה קשורות בשפות גנטיות, ולפיתוח יצור, שעוסק בגַשׁמִי (בחָומְרִי – ממשי, לא רוחני; ארצי; גשמי) באמצעות הפשטה וניתוח, ובסופו של דבר יוצר טכנולוגיה. כל זה הוא תהליך אנזימטי, מתווך, תוכנית במוחה של הנשמה העולמית לשרוד. (מתוך הרצאה: כאוס, יצירתיות ותודעה קוסמית).

עד כאן חלק א’.

בחלק הבא: מדוע “הלידה נראית כתהליך שאינו-טבעי”?. מה טרנס מק’קנה חושב על דאגות? ומהו המחיר של ‘להיות שפוי’ בחברתינו?. כמו כן, כיווני חשיבה נוספים שלא העלינו על דעתינו. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top