myHerb

צעד ראשון עבור ביולוגים; לגדל צמחים עמידים וברי קיימא בחלל

חוקרים ישראלים, SpaceIL ומדענים אוסטרלים החלו לעבוד עם Space סטארט-אפ על תוכנית לגדל צמחים על הירח תוך פחות מארבע שנים.

החוקרים אומרים שזה יכול להיות הצעד הראשון לקראת גידול צמחים למזון, תרופות וחמצן על פני הירח, ולעזור לאפשר חיים אנושיים על הירח. מדענים מאוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה, אוניברסיטת RMIT, האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה ואוניברסיטת בן גוריון בישראל עובדים עם החברה האוסטרלית Lunaria One על הפרויקט, המכונה ALEPH.

הם יבחרו את מיני הצמחים איתם הם עובדים בקפידה, בהתבסס על המהירות בהם הם נובטים ועד כמה הם סובלים תנודות טמפרטורה קיצוניות. מנהלת Lunaria One, לורן פל, אמרה שהמטרה הייתה לשים תא בגודל קופסת נעליים, סגור הרמטית, או “לוניום”, מלא בצמחים וזרעים, על חללית בינלאומית לירח.

עם זאת, לפני שהצמחים מגיעים ליעדם הסופי, עליהם לשרוד את המסע המפרך לחלל.

“עלינו למצוא מינים שיוכלו לסבול מגוון רחב של טמפרטורות שיכולות לנוע מקור ועד חום של 40 או 50 מעלות צלזיוס”, אמרה.

ואז ברגע שהם מגיעים לירח ושרדו את המסע, הם יצטרכו לגדול בטמפרטורה אחרת ובתנאים קשים. “יש קרינה ללא אטמוספירה שתגן עליהם וההבדל בכוח המשיכה – יש לנו עוד הרבה מה ללמוד כיצד זה ישפיע על צמחים”.

צמח אחד שמועמד להישלח הוא עשב יליד אוסטרלי, המכונה בשמו המדעי Tripogon loliiformis. קייטלין בירט, ביולוגית צמחים של ANU ומובילה מדעית ב- Lunaria One, מאמינה שהדשא המקומי מסוגל לסבול תנאים קשים ולשרוד במצב רדום במשך חודשים ללא מים.

החלל הוא שדה ניסוי יוצא דופן כיצד להפיץ צמחים בסביבות הקיצוניות ביותר. אם נלמד כיצד לגדל צמחים בחלל זה יסייע לנו להתמודד עם שינויי האקלים על פני כדור הארץ.

“אם אפשר ליצור מערכת לגידול צמחים על הירח, אז אתה יכול ליצור מערכת לגידול מזון בכמה מהסביבות המאתגרות ביותר על פני כדור הארץ.”

הצעד הראשון

מארגני הפרויקט מתכננים להעביר את הזרעים על סיפון משימה פרטית לירח המנוהלת על ידי הארגון הישראלי SpaceIL, בתא המכיל חיישנים, מצלמה ומים. לאחר הנחיתה על הירח, חוקרים אומרים שמצב בריאותם של הצמחים ינוטר במשך 72 שעות, ונתונים יועברו בחזרה לכדור הארץ כדי לאפשר למדענים אזרחים ולילדי בית ספר לערוך ניסויים משלהם.

פרויקט ALEPH נועד לפתח את המדע וההנדסה של מאחורי גידול הצמחים על הירח, וכך שכל אחד יכול להיות מעורב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top