myHerb

רמות נמוכות של ויטמין D עשויות לגרום לדיכאון

רמות נמוכות של ויטמין D גורמות לדיכאון, עייפות וחולשת שרירים. ויטמין D3, המכונה גם כולקלציפרול, הוא אחד משני סוגים של ויטמין D. תוספי ויטמין D3 מומלצים בדרך כלל לאנשים בסיכון למחסור בוויטמין D.

ויטמין D3 הוא נבדל מהסוג השני, הנקרא ויטמין D2 (ארגוקלציפרול), הן במבנה המולקולרי שלו והן במקורותיו. ויטמין D3 נמצא במזונות מסוימים כגון דגים, כבד בקר, ביצים וגבינה. הוא יכול להיווצר גם בעור בעקבות חשיפה לקרינה אולטרה סגולה (UV) מהשמש.

ויטמין D3 זמין כתוסף תזונה כאשר הוא משמש למטרות בריאות כלליות או לטיפול או מניעה של מחסור בוויטמין D. חלק מהיצרנים של מיצי פירות, מוצרי חלב, מרגרינה וחלב צמחי מוסיפים ויטמין D3 כדי להגביר את הערך התזונתי של המוצר שלהם.

מהו מחסור בוויטמין D?

ויטמין D, המכונה גם קלציפרול, הוא ויטמין מסיס בשומן (כלומר שהוא מתפרק על ידי שומנים במעיים). נהוג להתייחס אליו כ”ויטמין שמש” מכיוון שהוא יכול להיות מיוצר באופן טבעי בגוף בעקבות חשיפה לשמש.

לוויטמין D תפקידים רבים בגוף, שעיקרם כוללים צמיחת עצם, שיפוץ עצם, ויסות התכווצויות שרירים והפיכת גלוקוז (סוכר) בדם לאנרגיה. כאשר אינכם משיגים מספיק ויטמין D כדי לענות על צרכי הגוף, זה אומר שיש לכם מחסור בוויטמין D.

השלכות של מחסור בוויטמין D

מחסור בוויטמין D יכול להוביל למגוון של בעיות בריאותיות, כולל גדילה מאוחרת ורככת בילדים, אוסטאומלציה (אובדן מינרלים בעצמות) במבוגרים ובמתבגרים, ואוסטאופורוזיס (עצמות נקבוביות, מדלילות) במבוגרים.

הגורמים השכיחים למחסור בוויטמין D

הגורמים למחסור בוויטמין D הם רבים, כולל מחלות או מצבים המגבילים את ספיגת השומן ואת פירוק ויטמין D במעיים.

הסיבות השכיחות למחסור בוויטמין D כוללות:

  1. מחלת צליאק
  2. מחלת קרוהן
  3. סיסטיק פיברוזיס
  4. ניתוח מעקף קיבה
  5. מחלת כבד
  6. תת תזונה
  7. הַשׁמָנָה
  8. קוליטיס כיבית

אנשים מבוגרים יותר, מרותקים לבית או בעלי עור כהה פגיעים יותר למחסור בוויטמין D.

יתרונות בריאותיים של תוספי D3

  1. מחזק עצמות ושרירים
  2. מגביר חסינות.
  3. משפר מצב רוח.
  4. מפחית דלקת.
  5. משפר את תפקוד הלב

במידה ואתם חושדים שיש לכם מחסור בוויטמין D, בקשו מהרופא שלכם לבצע בדיקת דם.

למה ויטמין D3?

ניתן להשתמש בתוספי ויטמין D כאשר אדם אינו משיג מספיק ויטמין D דרך מזון או מחשיפה לשמש. ישנן שתי צורות – ויטמין D2 וויטמין D3 – שלכל אחת מהן היתרונות והחסרונות שלה.

ויטמין D2 וויטמין D3 דומים מבחינה כימית ושניהם נספגים היטב במעיים. היכן שהם שונים באופן משמעותי זה במקורות שלהם:

ויטמין D2 נמצא באופן טבעי בפטריות, כולל שיטאקי, פורטובלו ופטריות קרימיני. תכולת ויטמין D עולה כאשר פטריות אלו נחשפות לקרינת UV.
ויטמין D3 נמצא באופן טבעי בבעלי חיים ובמוצרים שמקורם בבעלי חיים כמו חלב. זה גם מסונתז ישירות בעור כאשר הוא נחשף לקרינת UV.

דרך נוספת שבה ויטמין D3 היה נבדל מוויטמין D2 היא בזמינות הביולוגית שלו (שיעור התרופה שנכנסת למחזור הדם) ובזמן מחצית החיים (המדד של משך הזמן שהתרופה נשארת בגוף). משני הבחינות, ויטמין D3 הוכיח כעדיף.

יעילותו של ויטמין D3: לא רק שוויטמין D3 נשאר בגוף זמן רב יותר, אלא שמחקרים מסוימים מראים שהוא גם מעלה את רמת ויטמין D בזרם הדם ב-87% יותר מאשר ויטמין D2.

חשוב לדעת

1. חלק מהיצרנים של ויטמין D3 מסנתזים היום את הוויטמין מאצות וחזזיות. לכן, אם אתם מחליטים לקנות תוסף ויטמין D3, קראו את תווית המוצר בעיון כדי לבדוק את התקן או לאשר שהמוצר ידידותי לטבעוני.

2. מחסור בוויטמין D משפיע על כמעט 50% מהאוכלוסייה ברחבי העולם. ניתן להשתמש גם בוויטמין D2 וגם ב-D3 כדי לטפל במחסור זה, כאשר ויטמין D3 הוא בדרך כלל הבחירה המועדפת. ויטמין D3 עשוי להציע יתרונות כלליים וספציפיים נוספים לבריאותו של האדם.

3. למרות הטענות ההפוכות, אין ראיות שתוספי ויטמין D3 יכולים להפחית את הסיכון לסרטן, מחלת לב כלילית או שבץ.

ההמלצה שלנו

תוסף ויטמין D3 בתקופת החורף לא יזיק לאנשים שנמצאים במקומות סגורים רוב הזמן, ללא חשיפה לקרני השמש. מלבד זאת אין צורך לצרוך ויטמין D3 סתם כך מהמחשבה שזה מה שיגרום לכם להרגיש טוב. יתר ויטמין D3 בדם הוא גם כן מצב מסוכן.

אם אתם חשים שמשהו לא בסדר בגוף שלכם. אתם מרגישים דיכאון או אחד מהסימפטומים שהזכרנו לעיל, פנו לרופא ובקשו לבצע בדיקת דם. בדיקת דם תראה אם חסר לכם ויטמין D3 בגוף וכך תוכלו לדעת, מהם המהלכים הבאים שעליכם לעשות.

אני באופן אישי לוקח תוסף ויטמין 5,000UI D3 רק בחורף ולא כל יום, פעמיים בשבוע בערך. ואני חש הבדל לטובה בהרגשה הכללית. אבל כל אחד והגוף שלו.

היכן להשיג ויטמין D3?

ויתור: אין מדובר בהמלצה רפואית מקצועית. אין להסתמך אך ורק על המידע המופיע במאמר, עליכם לפנות לרופא בכל סימפטום או בעיה ולקבל ייעוץ וטיפול אצל רופא מוסמך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top