myHerb

יותר מ-280 מיליון בני אדם בעולם סובלים מחרדה לא-רציונלית

חרדה היא פחד – והפחד הוא כלי להתמודדת עם סכנה. אך מה קורה כשאין סכנה, כביכול, הכל בסדר – ועדיין החרדה מרקיעה שחקים? זה מרגיש כמו סוף העולם. אם לעולם לא חוויתם התקף פאניקה, קשה להבין במה מדובר. על פי הסטטיסטיקה העולמית, 3.8% מאוכלוסיית העולם סובלים מחרדה. מתוכם 4.1% נשים ו- 2.7% גברים.

אם אתם חושבים שתרופות מרשם הן האופציה היחידה להתקפי חרדה ופאניקה, תשמחו לגלות כי קיימים פתרונות טבעיים מאוד יעילים.

אם מעולם לא חווית חרדה או התקפי פאניקה, קשה לדמיין עד כמה לא נוח הם יכולים להיות. יותר מ-20 מיליון אמריקאים סובלים מחרדה – המוגדרת מבחינה רפואית כ\”מצב רגשי לא נעים הנע בין אי נוחות קלה לפחד עז\”. בעוד שפחד הוא תגובה רציונלית לסכנה, חרדה לרוב חסרה סיבה ברורה או מציאותית. חרדה חמורה תייצר לעתים קרובות התקפי פאניקה – תחושות עזות של פחד. תחושות אלו מתגברות במקומות ציבוריים הומי אדם או במקומות סגורים.

לפני הכל: בדיקה קטנה

לפני שאתם מכניסים את \”הפתרון\” לפה. מומלץ לבקש מהרופא לבצע בדיקת דם כדי לוודא שאינכם סובלים ממחסור בויטמינים ומינרלים, שמהווים את הסיבה לחרדה. אולי בסך הכל צריך להשלים מינרל. אתם יודעים, במקום להיכנס באופן עיוור לתוך טיפול שמפספס את הבעיה ומטפל בסימפטומים בלבד – ולא בשורש הבעיה.

תרופות נגד חרדה – מגבירות חרדה

היציאה לתוך ההרפתקה של כדורי ההרגעה במרשם (במיוחד מקבוצת הבנזודיאזפינים), לרוב תוביל להגברת החרדה בטווח הרחוק ותייצר תלות פיזית ונפשית. באמת שאני לא מבין את זה, שאנחנו בשנת 2022 ועדיין, לא קיימת תרופה טבעית אחת נגד חרדה ודיכאון בשוק הקליניקה הפרמצבטית בישראל. אני חושב שצמחים כמו שורש האיבוגה, פטריות קסם ואיוואסקה. אלו הם הכלים החזקים ביותר להסתכלות פנימית, שינוי דפוסי חשיבה והתמקדות בשורש הבעיה – שמקורה הוא מהממד הרוחני. טיפול כזה ניתן לקבל בהרבה מקומות בעולם, לא בישראל.

אלו היו תרופות העבר הרחוק – ואלו גם יהיו תרופות העתיד. כפי שניתן לראות כיום, כמות הפיתוחים והמשקיעים בתחום זינקה. הספריי הראשון המכיל את המרכיב הפעיל שמצוי בפטריות הקסם אושר לטיפול בדיכאון וחרדה.

הסיבה שרוב הרופאים מתעלמים ממנה

רמות גבוהות של חומצה לקטית (באנגלית: Lactic acid) בדם הן אחד הגורמים הביוכימיים המשמעותיים ביותר.

כאשר לגוף חסר חמצן, הלקטט הוא התוצר הסופי בפירוק הסוכר בדם. למעשה, הזרקת לקטט לסובלים מחרדה עלולה לייצר התקפי פאניקה קשים. לעומת זאת, לאנשים שאינם סובלים מחרדה או פאניקה, שום דבר לא קורה. ניתן להסיק שאנשים עם חרדה עשויים להיות רגישים ללקטט. אם כן, הגיוני שהפחתת רמות הלקטט צריכה להיות בראש סדר העדיפויות, אך רוב הרופאים מתעלמים מעניין זה.

מה עושים? הפחתת רמות הלקטט

ישנם שישה גורמים תזונתיים שעשויים להיות אחראים לרמות גבוהות של לקטט אצל אנשים עם חרדה:

  1. אלכוהול
  2. קָפֵאִין
  3. ניקוטין
  4. סוכר
  5. מחסור בויטמיני B, ניאצין, ויטמין B6 ותיאמין (B1)
  6. מחסור בסידן ו/או מגנזיום
  7. אלרגיות למזון

הימנעות מאלכוהול, קפאין, סוכר ומאלרגנים למזון מסייעת רבות להקלה על תסמינים אצל אנשים עם חרדה. למעשה, עצם הויתור על הקפה יכול, במקרים מסוימים, להקל על התסמינים לחלוטין.

במחקר אחד בו השתתפו ארבעה גברים ושתי נשים עם חרדה כללית, ששתו בין 1.5 – 3.5 כוסות קפה ביום. במהלך המחקר הם נמנעו מקפאין במשך שבוע, מה שהביא להקלה משמעותית בתסמיני החרדה. מידת השיפור הייתה כה ניכרת עד כדי, שכל המשתתפים התנדבו להמשיך ולהימנע מקפאין גם לאחר המחקר.

הדרך אל הרוגע מלווה בחרדה

שימו לב: הפסקה פתאומית, ולא הדרגתית של צריכת קפה / קפאין, ניקוטין, אלכוהול ואפילו סוכר תגרום לתסמיני גמילה של דיכאון, חולשה, כאבי ראש, ועייפות. מה שיגרום לכם להאמין שזהו מצבכם הנפשי בברית המחדל, אך זוהי טעות, עדיין לא חזרתם לעצמכם. המוח שלכם התרגל לשחרר דופמין בכמויות גבוהות יותר.

ברגע שאתם נגמלים רמות הדופין במוח יורדות ואתם נשארים עם הראש למטה, ריקנות וחוסר ביטחון מלווה בחרדה ודיכאון. אם הייתם סבלניים מספיק לעבור את השלב הקשה. הגוף חוזר לקדמותו, אך הפעם ללא התלות בבוסט של הקפאין על הבוקר. כחומר פסיכואקטיבי הוא משנה את התודעה. בלעדיו, העולם יראה אחרת תרתי משמע.

מגנזיום: המינרל המרגיע

מגנזיום הוא מינרל חיוני, הקשור ביותר מ-300 תגובות ביוכימיות בגוף האדם, ודווח כי מחסור מוביל לתסמינים של חרדה, דיכאון, עצבנות, פחד, נדודי שינה, בלבול ואובדן זיכרון.

טיפ: בישראל נמכרים מוצרי \”מגנוקס\” וכו\’, שמכילים מגנזיום אוקסייד Magnesium Oxide, זוהי צורה שאינה נספגת בגוף (כ- 4%) וגורמת לאפקט משלשל. זה בערך כמו לקנות לחם כאשר רק 4% מהשקית מכילה לחם, השאר קליפה ריקה מבפנים.

טיפ חשוב בבחירת מגנזיום יעיל

כך שכדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר, השתמשו בצורות מגנזיום שנספגות היטב בגוף, כגון:

מגנזיום ציטראט (Magnesium citrate) ומגנזיום גליצינאט (Magnesium glycinate). במחקר כפול, השתתפו 264 אנשים שאובחנו עם הפרעת חרדה כללית וקיבלו פלצבו או 300 מ\”ג מגנזיום. לקבוצת המגנזיום הייתה ירידה סטטיסטית מובהקת בתסמינים.

\"\"

אולי יעניינו אתכם תוספי מגנזיום

מאמרים נוספים על מגנזיום

שומני אומגה 3 – לא מה שחשבתם

נראה כי חרדה קשורה גם לרמות נמוכות של חומצות שומן אומגה 3. מחקרים המשתמשים בשמני דגים עשירים באומגה 3 לטיפול בחרדה הראו תוצאות מרשימות. בניסוי אחד, הוכח ששמן דגים מפחית כעסים וחרדה בקרב מתעללים בסמים. במקרה אחר, 2.5 גרם שומני אומגה 3 מדי יום הביאו להפחתה של 20 אחוז בתסמיני החרדה.

טיפים:

  • אל תרכשו אומגה 3 בישראל. המחיר הוא גבוה פי 3 עד 6 מהמחיר העולמי הממוצע.
  • מומלץ לצרוך אומגה 3 שלא ממקור דגים, שכן היא עשויה לגרום לבחילה וצרבת. עדיף לצרוך אומגה 3 ממקור אחר, כמו למשל זרעי פשתן ומקורות נוספים.

שמן זרעי פשתן, מקור צמחוני לאומגה 3 שומני, הוכח גם כמסייע בהקלת חרדה. במחקר אחד, שלושה מתוך ארבעה מטופלים עם היסטוריה של אגורפוביה השתפרו תוך חודשיים עד שלושה מיום נטילת זרעי פשתן (2-6 כפות מדי יום, במינונים מחולקים).

שורש אשווגנדה מהמסורת האיורוודית

בניסויים קליניים, הוכח כי ה- Sensoril, שהוא תמצית מצמח האשווגנדה, מייצר השפעה נוגדת חרדה ניכרת. במחקר כפול-פלצבו שהתקיים בבני אדם, אצל הנבדקים שסבלו ממתח כרוני ונטלו Sensoril נצפתה הפחתה משמעותית בחרדה יחד עם שינויים חיוביים בהרכב הכימי בדם, רמות הורמוני יותרת הכליה, רמות האנרגיה ותחושת הבריאות הכללית. המינון הטיפוסי הוא 125-250 מ\”ג ליום.

יש עוד הרבה מה לגלות; מסורות עתיקות לטיפול בחרדה הנובעת ממקור רוחני

ישנם אינספור צמחי מרפא ופטריות שיכולים לסייע במצבים מנטליים אלה. מסורות מכל רחבי העולם מביאות לנו פתרונות טבעיים לחרדה. על כל אלו נעבור ונסקור במאמר הבא בתחום החרדה, ונגלה צמחים שלא הכרנו אפילו. אלו צמחים שמוצעים לטיפול ונמכרים בבתי מרקחת במדינות בעלות נטיעה לשימור המסורת המקומית בת אלפי השנים, לריפוי בעזרת צמחי המרפא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top