myHerb

צמחי המרפא הפופולריים ביותר בעולם

למרות ההתקדמות הרפואית והטכנולוגית של העידן המודרני, הביקוש העולמי לצמחי מרפא נמצא בעלייה. למעשה, ההערכה היא שענף זה מכניס כ- 60 מיליארד דולר בשנה.

במשך מאות שנים, תרבויות ברחבי העולם מסתמכות על רפואת צמחים מסורתית כדי לענות על צורכי הבריאות שלהן.

תרופות טבעיות מסוימות עשויות להיות זולות יותר ונגישות יותר מתרופות קונבנציונליות, ואנשים רבים מעדיפים להשתמש בהן מכיוון שהן מתאימות לאידיאולוגיות הבריאות האישיות שלהם.

יחד עם זאת, אתם עשויים לתהות עד כמה אפשרויות צמחיות אלו יעילות. להלן 9 מתרופות הצמחים הפופולריות ביותר בעולם, כולל היתרונות העיקריים שלהן, השימושים ומידע בטיחות רלוונטי.

פרע מחורר – St. John’s wort

St. John’s wort (SJW) היא תרופה צמחית המופקת מהצמח הפורח Hypericum perforatum. הפרחים הקטנים והצהובים שלו משמשים בדרך כלל להכנת תה, כמוסות או תמציות. ה-SJW עדיין נרשם לעתים קרובות על ידי אנשי מקצוע רפואיים בחלקים מאירופה. משתמשים בו כתרופת מרשם בגרמניה למשל.

פרע מחורר – St. John’s wort

מבחינה היסטורית, נעשה בו שימוש כדי לסייע בריפוי פצעים ולהקל על נדודי שינה, דיכאון ומחלות כליות וריאות שונות. כיום, הוא נרשם בעיקר לטיפול בדיכאון קל עד בינוני.

מחקרים רבים מציינים ששימוש קצר טווח ב- SJW יעיל כמו כמה תרופות נוגדות דיכאון קונבנציונליות. עם זאת, ישנם נתונים מוגבלים על בטיחות או יעילות ארוכת טווח עבור אלה עם דיכאון חמור או מחשבות אובדניות.

ל-SJW יש יחסית מעט תופעות לוואי, אך הוא עלול לגרום לתגובות אלרגיות, סחרחורת, בלבול, יובש בפה ורגישות מוגברת לאור. השימוש בו גם מפריע לתרופות רבות, כולל תרופות נוגדות דיכאון, אמצעי מניעה, מדללי דם, תרופות כאב מסוימות וסוגים מסוימים של טיפולי סרטן.

אינטראקציות תרופתיות מסוימות עלולות להיות קטלניות, אז אם אתה נוטל תרופות מרשם כלשהן, התייעץ עם הרופא שלך לפני השימוש ב-SJW. אם תחליט לנסות את הצמח, ה- SJW זמין באינטרנט ובחנויות רבות.

קראו עוד על צמח ההיפריקום

ולריאן Valerian

ולריאן מכונה לפעמים “הואליום של הטבע”, ולריאן הוא צמח פורח ששורשיו משרים שלווה ותחושת רוגע. שורש ולריאן ניתן לייבש ולצרוך בצורת כמוסה או להשרות להכנת תה.

השימוש בו ידוע עוד מלפני הספירה והוא נלקח כדי להקל על אי שקט, רעידות, כאבי ראש ודפיקות לב. כיום, הוא משמש לרוב לטיפול בנדודי שינה וחרדה. ובכל זאת, ראיות התומכות בשימושים אלו אינן חזקות במיוחד.

ולריאן Valerian

סקירה אחת מצאה כי ולריאן יעיל במידה מסוימת להשראת שינה, אך רבות מתוצאות המחקר התבססו על דיווחים סובייקטיביים של משתתפים.

ולריאן הוא בטוח יחסית, אם כי הוא עלול לגרום לתופעות לוואי קלות כמו כאבי ראש ובעיות עיכול. אין צורך לקחת אותו אם אתם על תרופות הרגעה אחרות בגלל הסיכון של השפעות מורכבות, כגון חולשה מוגזמת וישנוניות.

הצמח זמין לרכישה בחנויות רבות חפשו את הצמח באינטרנט, כמו גם בחנויות טבע שונות.

קראו עוד על צמח הולריאן

קמומיל Chamomile

קמומיל הוא צמח פורח שבמקרה הוא גם אחת מתרופות הצמחים הפופולריות ביותר בעולם. הפרחים משמשים לרוב להכנת תה, אך ניתן לייבש את העלים ולהשתמש בהם להכנת תה, תמציות רפואיות או קומפרסים מקומיים.

קמומיל Chamomile

במשך אלפי שנים, קמומיל שימש כתרופה לבחילות, שלשולים, עצירות, כאבי בטן, דלקות בדרכי השתן, פצעים וזיהומים בדרכי הנשימה העליונות. צמח זה מכיל למעלה מ- 100 תרכובות פעילות, שרבות מהן נחשבות לתורמות ליתרונותיו הרבים.

קראו עוד על צמח הקמומיל

ג’ינסנג Ginseng

הוא משמש לעתים קרובות ברפואה הסינית המסורתית כדי להפחית דלקת ולהגביר את החסינות, תפקוד המוח ורמות האנרגיה.

קיימים מספר זנים, אך שני הפופולריים ביותר הם הסוגים האסייתי והאמריקאיPanax ginseng ו- Panax quinquefolius, בהתאמה. ג’ינסנג אמריקאי נחשב כמטפח רגיעה, בעוד שג’ינסנג אסייתי נחשב למעורר יותר.

למרות ששימוש בג’ינסנג כבר מאות שנים, מחקר מודרני התומך ביעילותו עדיין לוקה בחסר.

ג’ינסנג Ginseng

מספר מחקרים מצביעים על כך שהתרכובות הייחודיות בו, הנקראות ג’ינסנוסידים (ginsenosides), מתהדרות בתכונות נוירו-פרוטקטיביות, אנטי סרטניות, נוגדות סוכרת ותומכות מערכת החיסון. עם זאת, יש צורך במחקר אנושי.

שימוש לטווח קצר נחשב בטוח יחסית, אך הבטיחות לטווח ארוך של הג’ינסנג נותרה לא ברורה. תופעות לוואי אפשריות כוללות כאבי ראש, שינה לקויה ובעיות עיכול.

ג’ינסנג זמין ברוב חנויות טבע, כמו גם באינטרנט.

קראו עוד על צמח הג’ינסנג

גינקו בילובה Ginkgo biloba

הידוע גם בשם גינקו, הוא תרופה צמחית המופקת מעץ. יליד סין, גינקו שימש ברפואה סינית מסורתית במשך אלפי שנים ונשאר כתוסף צמחי מהנמכר ביותר כיום. הוא מכיל מגוון של נוגדי חמצון חזקים הנחשבים לבעלי מספר יתרונות.

גינקו בילובה Ginkgo biloba
גינקו בילובה Ginkgo biloba

הזרעים והעלים משמשים באופן מסורתי להכנת תה ותמיסות. אך לרוב כיום היישום הוא בתמצית עלים המגיעה בכמוסות. אומרים כי גינקו מטפל במגוון רחב של מחלות, כולל מחלות לב, דמנציה, קשיים נפשיים והפרעות בתפקוד המיני. עם זאת, מחקרים לא הוכיחו שהוא יעיל לאף אחד מהמצבים הללו.

למרות שהוא נסבל היטב על ידי רוב האנשים, תופעות לוואי אפשריות כוללות כאבי ראש, דפיקות לב, בעיות עיכול, תגובות עור וסיכון מוגבר לדימום.

קראו עוד על צמח הגינקו בילובה

כּוּרכּוּם Turmeric

כורכום (Curcuma longa) הוא עשב ששייך למשפחת הג’ינג’ר. בשימוש במשך אלפי שנים בבישול וברפואה כאחד, הוא זכה לאחרונה לתשומת לב בזכות תכונותיו האנטי דלקתיות החזקות.

כורכומין הוא התרכובת הפעילה העיקרית בכורכום. הוא עשוי לטפל בשורה של מצבים, כולל דלקת כרונית, כאב, תסמונת מטבולית וחרדה.

בפרט, מחקרים רבים מגלים כי מינונים משלימים של כורכומין יעילים להקלה על כאבי דלקת פרקים כמו כמה תרופות אנטי דלקתיות נפוצות, כגון איבופרופן (על פי מחקר זה).

גם תוספי כורכום וגם תוספי כורכומין נחשבים בטוחים, אבל מינונים גבוהים מאוד עלולים להוביל לשלשולים, כאבי ראש או גירוי בעור. ניתן גם להשתמש בכורכום טרי או מיובש במנות כמו קארי, אם כי לכמות שתאכלו בדרך כלל ממזון לא צפויה להיות השפעה רפואית משמעותית.

קראו עוד על צמח הכורכום

אכינצאה Echinacea

אכינצאה, היא צמח פורח ותרופה צמחית פופולרית. במקור מצפון אמריקה, היא שימשה זמן רב בשיטות אינדיאניות לטיפול במגוון מחלות, כולל פצעים, כוויות, כאבי שיניים, כאבי גרון וקלקול קיבה.

רוב חלקי הצמח, כולל העלים, עלי הכותרת והשורשים, ניתנים לשימוש רפואי – אם כי אנשים רבים מאמינים שלשורשים יש את ההשפעה החזקה ביותר. אכינצאה נלקחת בדרך כלל כתה או כתוסף, אך ניתן למרוח גם באופן מקומי.

אכינצאה Echinacea

כיום, היא משמשת בעיקר לטיפול או מניעת הצטננות, אם כי המדע מאחורי זה אינו חזק במיוחד.

סקירה אחת בלמעלה מ- 4,000 אנשים מצאה סיכון מופחת ב- 10-20% להצטננות כתוצאה מנטילת אכינצאה, אך אין עדויות לכך שהיא מטפלת בצינון לאחר שכבר נדבקת בו.

למרות שאין מספיק נתונים כדי להעריך את ההשפעות ארוכות הטווח של צמח זה, שימוש לטווח קצר נחשב בדרך כלל בטוח. עם זאת, תופעות לוואי כמו בחילות, כאבי בטן ופריחה בעור דווחו מדי פעם. ניתן למצוא אכינצאה ברוב הסופרמרקטים וחנויות הטבע, אם כי אפשר גם לקנות אותו באינטרנט.

קראו עוד על צמח האכינצאה

סמבוק Elderberry

סמבוק הוא תרופה צמחית עתיקה העשויה בדרך כלל מהפרי המבושל של צמח הסמבוקוס השחור. היא שימשה כבר זמן רב כדי להקל על כאבי ראש, כאבי עצבים, כאבי שיניים, הצטננות, זיהומים ויראליים ועצירות.

כיום, הוא משווק בעיקר כטיפול לתסמינים הקשורים לשפעת ולהצטננות.

סמבוק זמין כסירופ או לכסניה, אם כי אין מינון סטנדרטי. יש אנשים שמעדיפים להכין סירופ או תה בעצמם על ידי בישול סמבוק עם מרכיבים אחרים, כגון דבש וג’ינג’ר.

סמבוק Elderberry

מחקרים במבחנה מוכיחים שלתרכובות הצמחיות בסמבוק יש תכונות נוגדות חמצון, אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-ויראליות, אך עד כה חסר מחקר אנושי.

בעוד שכמה מחקרים אנושיים קטנים מצביעים על כך שסמבוק מקצר את משך זיהומי השפעת, נדרשים מחקרים גדולים יותר כדי לקבוע אם הוא יעיל יותר מטיפולים אנטי-ויראליים קונבנציונליים.

אמצעי זהירות לשימוש בצמחי מרפא

אם אתם שוקלים ליטול תוספי צמחים, עדיף להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי להבטיח מינון מתאים, להבין תופעות לוואי אפשריות ולהיזהר מתגובות עם תרופות אחרות. מכיוון שתרופות צמחיות מופקות ממקורות טבעיים, אנשים מניחים לעתים קרובות שהן בטוחות מטבען – אך זהו לא בהכרח המקרה.

תופעות לוואי

כמו תרופות קונבנציונליות, תוספי צמחים עלולים לגרום לתופעות לוואי חמורות או להפריע לתרופות אחרות שאתם נוטלים. לדוגמה, סנט ג’ון וורט יכול לקיים אינטראקציה מסוכנת עם תרופות נוגדות דיכאון, ושורש ולריאן יכול להגביר את ההשפעות של תרופות הרגעה.

בנוסף, תרופות צמחיות רבות לא נחקרו בקפדנות מספיק כדי לאמת את בטיחותן עבור נשים הרות או מניקות. לכן, אם את בהריון או מניקה, עליך לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת תרופות צמחיות כלשהן כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר עבורך ועבור תינוקך.

הבטחת איכות

גורם חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שתוספי צמחי המרפא אינם מוסדרים באופן קפדני כמו תרופות אחרות.

במדינות מסוימות, כמו ארצות הברית למשל, יצרני צמחי מרפא אינם צריכים לספק הוכחה ליעילות או טוהר לפני שיווק המוצרים שלהם. לפיכך, חלק מהתוספים עשויים לרשום מרכיבים בצורה לא נכונה או אפילו להכיל תרכובות שאינן מצוינות על התווית.

לפיכך, עליך לבחור במותגים שנבדקו לאיכות, עדיף על ידי גורם צד שלישי, ושהם בעלי תקן מוכר כמו למשל USDA Organic או Non-GMO שימו לב למילה Certified. בקנייה, בחרו מותגים בעלי הסמכה לטוהר ואיכות. המוצרים שאנו מציעים לעיל הם בעלי הסמכה לטוהר ואיכות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Click to access the login or register cheese
Scroll to Top